IMAGE NENÍ PŘETVÁŘKA První dojem za šest vteřin!

Image je pojem, jímž dnes označujeme naši schopnost sdělit tvarem, barvou a jejich uspořádáním informace o stavu organismu nebo místa, v němž se pohybujeme. Tuto sdělovací schopnost, stejně jako schopnost čtecí, má každý organismus vrozenou (podvědomou) a naším úkolem je Váš vztah k image převést z této pozice, do pozice zcela vědomé, řízené, kdy poznatky zde nalezené uplatníte obzvláště v komunikaci se svým okolím.

Člověk je vizuální tvor. Jeho schopnost komunikace je založena především na vizuálních vjemech. Naše barevná představivost dosahuje jedné z nejlepších hodnot v celé živočišné říši. S nástupem 20. století a díky vynálezu televize, filmu, videa a internetu jsme čím dál tím více odkázáni na rychlé vstřebávání a následné vyhodnocování informací hlavně z vizuální oblasti.

Naše smysly jsou tak denně přehlcovány. Imagemakeři, vizážisté, typologové a jiní specialisté, kteří se dnes starají o tento obor, by vlastně nemuseli vůbec existovat, pokud by se člověk ve stále vzrůstající přemíře informací dokázal sám orientovat.

Image není přetvářka

Čteme ve svých tvářích, na svých oblecích mnohem více informací než si jsme ochotni vůbec připustit. Naše vnímání je v oblasti barev a vizáže vcelku bezbranné oproti informacím, které si vzájemně předáváme. Stále vnímáme okolí a okolí vnímá nás. Cokoli se ze své podstaty osobnosti, ze svého já snažíme utajit, o to více je to patrno na našem oblečení, doplňcích a chování nás samotných. Náš vlastní image nám tak – pokud je neřízen – vráží takříkajíc „dýku do zad“.

Pokud totiž vzbudíme u ostatních očekávaná přání a nedokážeme je později naplnit, jsme pro okolí již dále nedůvěryhodní a nespolehliví. To co předkládáme navenek, celý soubor navzájem spojených vnějších znaků a prvků, musí být nejen v harmonii, ale i v celkovém souladu s osobností člověka, tedy s tím, čím a kým opravdu jsme. Jedině tak bude mít onu ohromnou vypovídající schopnost ovlivňovat naše dění neverbálně.

Celkový dojem je asi nejlepší slovní spojení vyjadřující postatu věci. Je to souhrn všech prvků působících na naše okolí : upravenost vlasů, pleti, nehtů, oděvů, doplňků, vůní, harmonie tvarů a barev.

Náš mozek si neustále vytváří škatulky, do kterých řadíme jednotlivé osoby a situace, se kterými se během dne setkáváme. Jakmile se s dotyčným člověkem či situací setkáváme znovu, otevíráme si onen pomyslný šuplík a dle uschovaných informací jednáme.

Z toho vyplývá, že v image je velmi důležité vyvolat pozitivní tzv. „první dojem“: jeho uložení v mozku se děje během prvních 6 vteřin našeho prvního kontaktu udržuje se v mozku však po dobu dalších 6 měsíců

Pokud si tedy první dojem „zkazíme“, je pro nás velmi obtížné ho napravovat a stojí nás to vcelku mnoho zbytečného úsilí.

Zaměřme tedy své vystupování a chování, ale i náš vzhled na to, že vlastně každý den, každou minutu, každou vteřinu vytváříme další první dojem. A budete připraveni na jakékoliv situace a budete v této oblasti „neporazitelní“.

29.8.2005 12:00| autor: Michal Zachar

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist