Deset rad, jak vybrat ojeté auto

Jsou případy, kdy je žena při nákupu ojetého automobilu odkázána sama na sebe. Jak se vyhnout chybám, které mohou brzy přinést fatální následky ve formě neplánovaných výdajů za opravy? Připravili jsme deset nejdůležitějších rad, které můžete využít při návštěvě autobazaru.

1) Nechtějte stejné auto, jako má soused.
Před vlastním nákupem byste měli mít jasno, jak velké auto chcete, na co jej budete využívat, jak často, kolik kilometrů za rok ujedete a jaký motor bude nejvhodnější. Tím si můžete podstatně zjednodušit výběr vašeho nového vozu.

2) Nekupujte si auto za všechny úspory.
U ojetého vozu je vhodné po koupi provést základní prohlídku v servisu. Lepší variantou je však posouzení stavu ojetiny odborníkem ještě před koupí. Pokud vám automobil odborník předem neprověří, určitě narazíte na věci, které bude třeba opravit. Při prodeji vám v autobazaru samozřejmě budou tvrdit, že automobil žádné investice nebude dlouho potřebovat, na to ale nedejte.

3) Dejte si na výběr auta dostatek času.
Rozmyslete si, kde si své auto budete vybírat. Než navštívíte nejbližší autobazar, podívejte se na nabídku na internetu a s výběrem nespěchejte. Pokud se v autobazaru rozhodnete pro nějaký vůz, zaměřte se i na prodejce, například jak dlouho již funguje, nebo jak se auto do bazaru dostalo. Pokud na tyto záležitosti nemáte dostatek času, pověřte specializovanou firmu, která vám kvalitní vůz sežene na zakázku.

4) Při nákupu se nerozhodujte rychle.
„Nejčastější chybou, kterou zákazník učiní při první prohlídce vozu, je takzvaný‚ syndrom okamžitého nákupu‘. Obchodníci s ojetinami mají velmi dobře zvládnutou psychologii prodeje. Vědí, jak na zákazníka nenápadně zatlačit, aby se unáhleně rozhodl pro koupi právě jejich automobilu,“ informuje Aleš Zich z Auto AZ Consulting. Přítomnost nezávislé osoby v podobě odborníka je proto velmi důležitá. Je zásadní prověřit všechny skutečnosti, které jsou o automobilu prodávajícím uváděny, a posoudit jeho aktuální technický stav.

5) Nevybírejte auto jen podle vzhledu.
Jsou modely, které výborně vypadají, ale budete s nimi častěji v servisu než ve vaší garáži. Zjistěte si vždy informace o daném typu auta, nebo požádejte o pomoc odborníka. Na tipy, které by auto mělo mít se podívejte v článku Auta, která vám nedovolí bourat.

6) Nepodceňujte předváděcí jízdu.
Zcela zásadní je jízdní zkouška. Automobil by se vám měl hlavně dobře řídit. Příjemná a snadná ovladatelnost vozu, zejména při parkování, je velmi důležitá. Odborník by pak měl zkontrolovat auto po technické stránce. Kontroluje se například ustálení teploty motoru, veškeré klepání, vibrace, vůle v řízení, hukot ložisek a podobně. Vadné ložisko v kole nebo vůle na nápravě jsou běžnými závadami nabízených ojetin, a přitom jsou to dost závažné nedostatky.

7) Číslo karoserie si zkontrolujte ještě před koupí.
Zkontrolujte VIN kód neboli výrobní číslo vozidla. Bývá umístěno pod čelním sklem a zároveň je vyraženo přímo do karoserie. Obvykle bývá na předním podběhu nebo na podlaze v prostoru pro cestující. Prodejce by vám určitě měl být schopen ukázat místo, kde se nachází. Laik zkontroluje shodnost čísla s technickým průkazem. Odborník dokáže posoudit, zda není podezření na manipulaci s identifikátory vozidla. Pokud takové podezření vznikne, je lepší od koupě daného automobilu upustit nebo ho nechat v tomto směru důkladně prověřit.

8) Prověřte si tvrzení prodávajícího, že je auto nebourané.
Je třeba porovnat stejnost barevných odstínů laku jednotlivých částí karoserie, což ještě dokáže i laik. Provést kontrolu lícování spár je již záležitost pro cvičené oko. S tímto úkonem souvisí i kontrola původnosti uchycení jednotlivých karosářských dílů ke skeletu karoserie. Tuto skutečnost posoudí pouze někdo, kdo viděl v minulosti mnoho původních, ale i opravovaných vozů a dokáže kvalifikovaně porovnávat. Stav interiéru napoví, jak se o auto předchozí majitel staral. Z jeho stavu lze také usuzovat na počet najetých kilometrů. Zkušený odborník (po ukončení celkové prohlídky vozu) dokáže přibližně odhadnout počet ujetých kilometrů a stanovit, zda je údaj na tachometru konkrétního vozidla reálný. S vozidly s deklarovanými 130 tisíci km, které mají ve skutečnosti najeto 200 tisíc km i více, se setkáváme zcela běžně. Na novinku mezi automobily se podívejte v článku Trabant se vrátil!

9) Vyžádejte si servisní knížku a další doklady k vozidlu.
Projděte si dokumentaci k vozidlu, zejména servisní knížku. Většina vozidel nabízených v dnešní době autobazary má deklarovanou servisní knížku. „Běžně se setkáváme s případy, kdy je sice servisní knížka u vozidla přiložena, ale není vyplněna řádně nebo vůbec. Taková servisní knížka je pak k ničemu,“ dodává Aleš Zich. Zjistěte v takovém případě, proč nebyla řádně vedena. Zkušený odborník dokáže odhalit, zda se jedná o opomenutí, běžnou nedokonalost nebo o záměrnou manipulaci s údaji o vozidle.

10) Podepisujte jen to, čemu rozumíte.
Velkou pozornost věnujte kupní smlouvě. Vzory těchto smluv můžete najít na internetu, nebo se v případě potřeby poraďte s odborníkem. Rozhodně nepodepisujte nic, s čím nesouhlasíte, a nenechte se do podpisu smlouvy natlačit.

www.autoaz.cz

6.11.2009 12:00| autor: Redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist