Cukr jako hrozba. Kolik cukru je v tvých oblíbených dobrotách?

Snažíš se shodit nějaké to přebytečné kilo, ale i když dodržuješ zdravý jídelníček a cvičíš, stále se ti nedaří? Možná je na vině cukr a hlavně skrytý cukr, který konzumuješ. Kolik cukru je v tvých oblíbených dobrůtkách, ale i v obyčejném jogurtu? Zjistili jsme pro tebe.

cukr-1100x618.jpg Zdroj: profimedia.cz

Cukr jako skrytá hrozba

Počítáš kalorie, snažíš se odpírat si tučná jídla, ale efekt hubnutí je minimální, a když už nějaký nastane, pak většinou přichází tolik nenáviděný jojo efekt. Na vině je jedna zcela zásadní chyba – neomezuješ přísun cukru. A teď rozhodně nemáme na mysli jen cukr v čokoládách, sušenkách nebo bonbonech. Věděla jsi, že třeba v takové 1,5 litrové lahvi ochucené minerálky je ho schovaných rovných patnáct kostek, přičemž denní spotřeba u žen by neměla přesáhnout šest kostek a u mužů deset? Průměrně však zkonzumujeme až 40 kostek denně. A to není zrovna málo.

Proč po něm přibíráme?

To je jednoduché, jednoduché cukry v těle způsobují nárůst hladiny glukózy, díky tomu se vyplaví velké množství inzulinu do krve a ten pak nadbytečné cukry uloží jako zásobu energie na horší časy ve formě tukové tkáně. Je jasné, že tohle je přesně to, co při hubnutí ani v době, kdy zrovna nemáš dietní režim, nepotřebuješ a nechceš.

Kde ho najdeš?

To, že je cukr ve sladkostech, limonádách i minerálkách nebo v pečivu asi víš už dávno, ale je ho také spousta v cereáliích, které si dopřáváš jako zdravou snídani, v mléčných výrobcích, zvláště pak v ochucených jogurtech nebo jogurtových nápojích, hromadu kostek najdeš v kečupu a dalších omáčkách, které si tak ráda dopřáváš. Cukr je prostě skrytý téměř ve všem.

Kolik kostek se v čem skrývá?

Nauč se číst obaly, protože na každém produktu najdeš, kolik se v něm skrývá cukru. Měla bys vědět, že jedna kostka cukru, kterou si běžně sladíš kávu nebo čaj, váží 4 g. Jednoduchým výpočtem pak zjistíš, kolik kostek cukru tvá oblíbená pochoutka obsahuje. Tady máš výčet některých z nich:

Müsli tyčinka (35 g) – 3 kostky cukru
Jogurt ochucený 110 g – 5 kostek cukru
Sušenka 50 g – 4 – 8 kostek cukru
Kečup 1 kg – 56 kostek cukru
Kolový nápoj 2 l – 60 kostek cukru
Dvojitý hamburger – 7 kostek cukru
Pomerančový džus 1 l – 20 kostek cukru

Proč se zbavit cukru?

Věděla jsi, že cukr působí na lidský organismus jako droga? Je značně návykový, a pokud se rozhodneš jej vyloučit ze stravy, mohou se u tebe projevit abstinenční příznaky. Ale rozhodně to udělej, protože ti nepřináší alespoň ten rafinovaný vůbec nic dobrého. Trpíš často na gynekologické záněty a výtok je tvůj denní kamarád? Pak konzumuješ příliš mnoho rafinovaného cukru. Cukr také může za nejrůznější plísňová onemocnění, odbourává z těla tolik potřebný vápník, ztrácíš vitamíny skupiny B, hořčík i železo. Způsobuje také jaterní onemocnění, cukrovku, nespavost a v neposlední řadě není vůbec výhrou pro naše zdravé zuby. Působí také na naši psychiku, krátkodobě tě uvolní a navodí ti pocit nezměrné energie a někdy až euforie, ale to velmi rychle odezní a přichází útlum, zpomalení a následně i únava, u někoho může vyvolat i deprese.

Jak ho nahradit?

Cukr samozřejmě tělo potřebuje, ale ne ten rafinovaný, takže si ho dopřej z ovoce, a pokud si neumíš představit život bez slazeného čaje nebo kávy, nauč se používat kvalitní med. Rozhodně však zapomeň na nejrůznější náhražky cukru, jako jsou třeba umělá sladidla. I bez rafinovaného cukru se dá žít a nejen to, jakmile odezní prvotní abstinenční příznaky po jeho vysazení, zjistíš, že jsi najednou plná energie a sil. A to nemluvíme o efektu pro tvou postavu.

Tak co říkáš? Zvládneš se ho vzdát? 

Foto: Profimedia.cz

26.7.2018 6:00| autor: Petra Martišková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist