Cukr jako hrozba. Kolik cukru je v tvých oblíbených dobrotách?

Snažíš se shodit nějaké to přebytečné kilo, ale i když dodržuješ zdravý jídelníček a cvičíš, stále se ti nedaří? Možná je na vině cukr a hlavně skrytý cukr, který konzumuješ. Kolik cukru je v tvých oblíbených dobrůtkách, ale i v obyčejném jogurtu? Zjistili jsme pro tebe.

cukr-1100x618.jpg

Cukr jako skrytá hrozba

Počítáš kalorie, snažíš se odpírat si tučná jídla, ale efekt hubnutí je minimální, a když už nějaký nastane, pak většinou přichází tolik nenáviděný jojo efekt. Na vině je jedna zcela zásadní chyba – neomezuješ přísun cukru. A teď rozhodně nemáme na mysli jen cukr v čokoládách, sušenkách nebo bonbonech. Věděla jsi, že třeba v takové 1,5 litrové lahvi ochucené minerálky je ho schovaných rovných patnáct kostek, přičemž denní spotřeba u žen by neměla přesáhnout šest kostek a u mužů deset? Průměrně však zkonzumujeme až 40 kostek denně. A to není zrovna málo.

Proč po něm přibíráme?

To je jednoduché, jednoduché cukry v těle způsobují nárůst hladiny glukózy, díky tomu se vyplaví velké množství inzulinu do krve a ten pak nadbytečné cukry uloží jako zásobu energie na horší časy ve formě tukové tkáně. Je jasné, že tohle je přesně to, co při hubnutí ani v době, kdy zrovna nemáš dietní režim, nepotřebuješ a nechceš.

Kde ho najdeš?

To, že je cukr ve sladkostech, limonádách i minerálkách nebo v pečivu asi víš už dávno, ale je ho také spousta v cereáliích, které si dopřáváš jako zdravou snídani, v mléčných výrobcích, zvláště pak v ochucených jogurtech nebo jogurtových nápojích, hromadu kostek najdeš v kečupu a dalších omáčkách, které si tak ráda dopřáváš. Cukr je prostě skrytý téměř ve všem.

Kolik kostek se v čem skrývá?

Nauč se číst obaly, protože na každém produktu najdeš, kolik se v něm skrývá cukru. Měla bys vědět, že jedna kostka cukru, kterou si běžně sladíš kávu nebo čaj, váží 4 g. Jednoduchým výpočtem pak zjistíš, kolik kostek cukru tvá oblíbená pochoutka obsahuje. Tady máš výčet některých z nich:

Müsli tyčinka (35 g) – 3 kostky cukru
Jogurt ochucený 110 g – 5 kostek cukru
Sušenka 50 g – 4 – 8 kostek cukru
Kečup 1 kg – 56 kostek cukru
Kolový nápoj 2 l – 60 kostek cukru
Dvojitý hamburger – 7 kostek cukru
Pomerančový džus 1 l – 20 kostek cukru

Proč se zbavit cukru?

Věděla jsi, že cukr působí na lidský organismus jako droga? Je značně návykový, a pokud se rozhodneš jej vyloučit ze stravy, mohou se u tebe projevit abstinenční příznaky. Ale rozhodně to udělej, protože ti nepřináší alespoň ten rafinovaný vůbec nic dobrého. Trpíš často na gynekologické záněty a výtok je tvůj denní kamarád? Pak konzumuješ příliš mnoho rafinovaného cukru. Cukr také může za nejrůznější plísňová onemocnění, odbourává z těla tolik potřebný vápník, ztrácíš vitamíny skupiny B, hořčík i železo. Způsobuje také jaterní onemocnění, cukrovku, nespavost a v neposlední řadě není vůbec výhrou pro naše zdravé zuby. Působí také na naši psychiku, krátkodobě tě uvolní a navodí ti pocit nezměrné energie a někdy až euforie, ale to velmi rychle odezní a přichází útlum, zpomalení a následně i únava, u někoho může vyvolat i deprese.

Jak ho nahradit?

Cukr samozřejmě tělo potřebuje, ale ne ten rafinovaný, takže si ho dopřej z ovoce, a pokud si neumíš představit život bez slazeného čaje nebo kávy, nauč se používat kvalitní med. Rozhodně však zapomeň na nejrůznější náhražky cukru, jako jsou třeba umělá sladidla. I bez rafinovaného cukru se dá žít a nejen to, jakmile odezní prvotní abstinenční příznaky po jeho vysazení, zjistíš, že jsi najednou plná energie a sil. A to nemluvíme o efektu pro tvou postavu.

Tak co říkáš? Zvládneš se ho vzdát? Možná ti k tomu pomůže i tenhle zajímavý dokument:

Text: Petra Martišková

Foto: Profimedia.cz

15.8.2017 10:00| autor: Petra Martišková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist