Chceš být šťastná? Nauč se myslet pozitivně! Víme, jak na to

Máš pocit, že se ti v životě nic nedaří, že všichni okolo tebe se mají lépe, že jejich práce je lepší, jejich vztahy zamilovanější? Utápíš se v sebelítosti a všechno, co tě čeká, vidíš v těch nejčernějších barvách? Pak pro tebe nemáme asi žádnou novinku, když ti oznámíme, že jsi pesimistka. Jestli chceš být šťastná, pak tohle musíš změnit. A my tě naučíme, jak na to.

Pesimistkou snadno a rychle

Poznáš ji na první pohled, mračí se a má koutky úst svěšené dolů. Pesimistka je přesvědčená, že ji zlý osud trvale ničí. Tak se raději o nic moc nepokouší, setrvává v roli trpící oběti, očekává jen samé katastrofy. A kdo ví, třeba je tím i přitahuje. Na opačné straně jsou ti, kdo přežili války, požáry, zemětřesení – zemská, i osobní. Jsou zosobněním úsloví: co tě nezlomí, to tě posílí. Dokonce rozdávají lidem kolem sebe radost! Jak je to možné? Je to věc „citové + rozumové geometrie“ – nebo chceš-li jednoduše úhlu pohledu.

Proč být optimistkou?

Protože je to víc než výhra. Být optimistkou přináší dobrou náladu, záříš jako maják vysílající paprsky široko daleko. Okolí tě vnímá jako skvělou atraktivní bytost, díky tomu máš na dosah úspěch jak v práci, tak v soukromí. A co víc, optimismus zlepší sebedůvěru i výkon ve sportu, posiluje imunitu a do značné míry chrání před nemocemi a bolestmi. Teď jen, jak na to, viď?

Falešný optimismus nebrat

Zastírat si realitu a trvat na tom, že je vše absolutně super, je špatně. Mimochodem, falešný optimismus je typický pro manické stavy u psychóz! Takový člověk rozvíjí tisíc megaplánů a akcí, nadšeně a bez rozmyslu se řítí do nepřehledných situací a přehnaných rizik. Ve výsledku je to asi jako vesele skákat padákem, bez návodu, jak se to dělá.

Optimistka vidí svět střízlivě, vnímá i negativní věci, avšak dokáže s nimi pracovat. Něco je dáno výchovou a modely v rodině, ale nikdo není odsouzen být pesimistou na doživotí. Takže jestli i ty se chceš dívat na svět zase růžovými brýlemi, naučíme tě, jak se postupně vymanit ze začarovaného kruhu. Tady máš svůj nový život.

Krizový plán aneb Tvé nové desatero

  1. Musíš změnit negativistické myšlení, zvyky a jednání. Je to ještě těžší, než se „jen“ přestěhovat, najít novou práci, nového partnera, vyměnit šatník a účes. Změna osobnosti, na které chceš pracovat, znamená současně ztrátu dosavadních jistot. Ale, teď upřímně, co dobrého ti přinesly ty jistoty a škarohlídské stereotypy?
  2. Nejprve analyzuj svoji zdánlivě bezvýchodnou situaci. Řekni nahlas: To, co se mi děje, (může to být nemoc, nadváha, rozchod, problémy v práci, šikana, dluhová past – vlastně cokoli, co vnímáš černě) není tragédie, nýbrž výzva! Opakuj si to jako básničku.
  3. Neobviňuj se, ale také přestaň svádět vinu za své nezdary na nemožné rodiče, učitele, milence a přátele…Všímej si těch, kteří něco dokázali i přes nedobré podmínky.
  4. Místo vět typu: „Další Den Blbec, to se stane jen smolařce jako jsem já, NIKDY mi NIC nejde, ZASE to špatně skončí.“ zkus říct: „Občas se zkrátka nedaří, to se ale stává i jiným, určitě mám schopnost a sílu to zvládnout, když se nevzdám, zvítězím.“ 
  5. Hledej východiska, třeba i nouzové východy. Buď konečně nezávislá, nenech se řídit souhlasem či odmítnutím okolí. Vychutnej si zodpovědnost a pracuj na sebeurčení.
  6. Zakaž si větu: „Bojím se“. Strach blokuje mozek a stres vysloveně škodí zdraví. A je známé, že čeho se bojíme, to se často stane. Lepší je těšit se na to, co si přeješ a věřit ve stejný mechanismus.
  7. Už starořecký filozof Platón pravil „Panta rhei“ – vše plyne, tedy nic není stálé a neměnné. Stejně tak tvoje „vlna“ má své „dole“, ale pak bude „nahoře“.
  8. Vytvoř si postupný plán záchrany a pak, krok za krokem, jdi za tím. Čím je to obtížnější, tím budeš spokojenější, že to zvládáš. Překvapí tě, kolik se toho při tom dozvíš sama o sobě.
  9. Stýkej se hlavně s lidmi, kteří vidí svět pozitivně, pamatuj si, že pesimismus se šíří jako infekce.
  10. Pochval se za každý drobný úspěch a překonávání překážek ber jako užitečnou zkušenost.

Tak co říkáš? Zvládneš to a stane se z tebe teď optimistka? Kdyby bylo nejhůř, máš tu ještě naši fotogalerii plnou vtípků. Protože všichni víme, že smích je nejlepší lék na cokoliv. 

Foto: shutterstock.com

13.4.2016 4:00| autor: Mirjana Červenková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist