Bašta, která léčí. Citrusy – nejlepší lék na chřipku a nachlazení

Chřipková epidemie udeřila plnou silou a tak je potřeba trochu posílit svou imunitu. A pokud už tě přeci jen nějaká ta viróza skolila, pak je nutné zahájit rychlou léčbu. Čím? Citrusy! Grep, pomeranče, citrony – to jsou pomocníci, se kterými nad nemocemi vyhraješ. Jak účinkují, jaké mají léčivé schopnosti a proč bys je rozhodně měla zařadit do jídelníčku?

citrusy-titul-1100x618.jpg

V kuchyni najdeš nemálo potravin, které jsou svým složením, tedy obsahem výživných látek, vitamínů, minerálů a stopových prvků významné pro tvé zdraví. Bezesporu k nim patří ovoce a zelenina. Ale pokud udeří chřipka, pak bys měla mít doma především citrusy. Citrony, pomeranče a grapefruity – ty hrají v boji s bacily a viry velmi důležitou roli. Ale víš o nich skutečně vše? A znáš také způsoby, jak je nejlépe připravit a konzumovat? Pojďme se jim společně podívat na zoubek.

Grapefruity

Jsou to velké, žluté nebo červené a velmi šťavnaté plody, jejichž původní domovinou je střed Ameriky. Odtud se rozšířily do dalších destinací jako je v Evropě Španělsko a Řecko, v Asii na jejím jihozápadě Izrael a v Africe jih kontinentu.

Grapefruity alias grepy mají mimo velkého množství šťávy příjemně lahodně nahořklou dužinu. Obsahují značné množství účinných látek –  vitamín C, bioflavonoidy, kyselinu listovou. Vitamínem C jeden grep pokryje denní dávku nutnou ke zvládnutí nadbytku stresu, podpoře imunitního systému a v případě nachlazení i k boji s bacily a viry. Kyselina listová je zase nezbytná k růstu buněk.

To hořké, co v grapefruitech cítíš, je naringin a enzymy. Glykosid naringin podporuje chuť k jídlu a správné trávení a enzymy mobilizují látkovou výměnu. Ale možná tě překvapí zjištění, že mimo dužinu je výživná i slupka a bílá tkáň pod ní, které v sobě mají pektin, coby rozpustnou vlákninu, jež snižuje krevní hladinu cholesterolu.

A efekt grepů pro tebe?

  • posiluje obranyschopnost organismu
  • podporuje léčbu křečových žil a hemeroidů
  • je kartáčem střev a dokáže skvěle vyladit jejich mikroflóru
  • efekt látkové výměny napomáhá při redukci váhy

A jak grep ideálně zpracovávat?

Grapefruity je nejlepší jíst čerstvé, nebo z nich lisovat šťávu. Ovšem měj na paměti, že lisováním zničíš částečně bioflavonoidy, které z grepů vytěžíš, budeš-li je pojídat čerstvé.  Pro tvé ratolesti je grep ideálním ovocem. Oni se sice malinko nad jeho nahořklou chutí ušklíbají, ale věř, že grep je díky kyselině listové mocným pomocníkem pro růst a správnou krvetvorbu.  Pokud ti grep nechutná, zkus šťávu z grepu doladit pomerančem, ta mu dodá nasládlou chuť.

Pomeranče

Pomeranče pocházejí z jihu Asie a jihu Číny. Dnes se pěstují i v americké Floridě a Kalifornii, v evropské Francii a na jihu Afriky. Ale není pomeranč jako pomeranč, věděla jsi třeba, že existuje až na dvě stovky odrůd? Nejlepší a nejkvalitnější jsou pomeranče se silnou kůrou, které ti na dotek přijdou pevné a těžké. Takové jsou sladké a obsahují hodně šťávy.

Pomeranče jsou opravdu bohaté na vitamín C, přičemž jeden pomeranč v sobě má celodenní množství potřebné pro tvé tělo, což je asi 70–85 mg céčka. Vitamín C napomáhá vitalitě, duševní svěžesti i štíhlé linii. Má pozitivní vliv na endokrinní žlázy a v neposlední řadě je jeho konzumace prospěšná i v intimním životě, který zkvalitňuje. Bioflavonoidy z dužiny pak brání oxidaci vitamínu C a navyšují jeho efektivitu.

Velkorysá dávka je v těchto plodech i jinak poskrovnu se vyskytujícího selenu, jež zdatně sekunduje vitamínu C v pomoci s obranyschopností organismu. Draslík, kterého je v pomerančích také hodně, je skvělý k odvodnění organismu a rozkladu tukových zásob na jednoduché látky, které jsou posléze zdrojem energie tvého organismu. Vitamíny řady B spolu s vápníkem podporují kvalitní pleť, vlasy, nehty a kosti. Hořčík v pomeranči pro změnu pomáhá svalům a vazům.

A konkrétní efekt pomerančů?

  • mobilizují látkovou přeměnu v buňkách a jsou poté zdrojem životní energie
  • pomohou ti při nesoustředěnosti a roztěkanosti
  • výrazně posilňují libido a imunitu
  • pomáhají endokrinním žlázám
  • jsou parťákem kvalitních vlasů, nehtů, kostí a pokožky
  • mají efekt při redukci váhy

Jak pomeranč ideálně baštit? 

Pomeranče bašti jen oloupané, ideálně je pojídej stejně jako grapefruity čerstvé, anebo z nich lisuj šťávu. První varianta zachová veškeré výživné látky, druhá tě o některé připraví. Každopádně je zapotřebí pomeranče zkonzumovat (nebo lisovat) vzápětí po oloupání, jinak ztrácejí na množství šťávy i křehkosti dužiny a rychle vysychají.

Citrony

Výrazně kyselý představitel jižního ovoce je citron. Původně pochází z Indie a Číny, ale dnes jej pěstují i v Itálii, Španělsku, Řecku, nebo Kalifornii. Samotný citron ti nejspíš nechutná, ale je silným spojencem v boji proti nachlazení a infekcím,  podporuje imunitní sytém tvého těla. Díky vitamínu C žaludeční sliznice efektivně tvoří kyselinu solnou a pepsin. To má za následek výrazně lepší zpracování bílkovin, vápníku i železa ve tvém těle.

Efekt citronu po tebe ?

  • je ideální proti stresu
  • výrazně podporuje obranyschopnost těla
  • díky dobrému zpracování vápníku posiluje kosti, vlasy a nehty
  • pomáhá lépe zpracovat v těle železo
  • posiluje tepny
  • podporuje růst buněk a tím napomáhá omlazení
  • s citronem snáze zeštíhlíš a zabojuješ s tuky

A jak si na citronu pochutnat?

Čerstvá šťáva a kůra je ideálním doplňkem k rybám, mořským plodům, sýrovým pokrmům, využiješ ho při tvorbě dezertů, moučníků a krémů. Ale i taková citronáda nebo citronová zmrzlina není od věci. A jsi-li gurmánka, zkus kandovaný citron – s kůrou.

Super recepty s citrusy

Grepový jogurt

Pro dvě až čtyři osoby potřebuješ 1 grep, kelímek bílého jogurtu, dvě polévkové lžíce medu a špetku skořice, hrst slunečnicových semínek. Grep oloupej a nakrájej na malé kousky. Smíchej jogurt v misce s medem, nakonec promíchej jemně s kousky grapefruitu. Servíruj v miskách a posypané slunečnicovými semínky a skořicí.

Pomerančové podmáslí

Pro dvě až čtyři osoby potřebuješ 4 pomeranče, 2 kiwi a 500 ml podmáslí. Pomeranče spolu s kiwi oloupej a zbav jader. Poté je nakrájej na malé kousky a v mixéru spolu s podmáslím důkladně rozmixuj. Podávej chlazené ve sklenicích.

Saláty s pomerančem

Saláty, do nichž se pomeranč hodí obsahují většinou řapíkatý celer, nebo čekanku, dále jablka, kiwi, banány, mandle, slunečnice, vařená vejce, sýr eidamského typu a jemnou zálivku. Doplnit lze salát i o maso (kachní, vepřové, drůbeží) nebo uzeniny (šunka, šunkový salám).

Citronáda

Pro dva lidi potřebuješ zhruba tři lžíce medu, tři citrony a litr vody. Citrony vymačkej a šťávu rozmíchej s medem. Pak smíchej s vodou. Podávej chlazené s kolečkem citronu. Citronáda je ideálním nápojem před sportováním, pohybovými aktivitami, ale i při těžší duševní práci.

A co ty? Také si pomáháš s citrusy při chřipce a nachlazení? Co u tebe funguje? Napiš nám své tipy do diskuze, těšíme se na příspěvky. 

Foto: Shutterstock.com

6.2.2018 6:00| autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist