5 porcí ovoce a zeleniny denně? Dá se to zvládnout i o Vánocích!

Možná jste už dopředu o vánočních svátcích rezignovala na zásady zdravé výživy a mantru: pět porcí zeleniny a ovoce každý den. To je ovšem škoda. Protože za porci zeleniny či ovoce se mohou počítat i některé druhy potravin, které máte ráda!

Podle statistik sní průměrný dospělý něco kolem čtyř porcí ovoce a zeleniny denně. Daleko hůře jsou na tom podle britského průzkumu děti ve věku 11-18 let, zeleninu a ovoce v doporučeném množství totiž konzumuje jen 10 % hochů a 7 % dívek.

Asi většina z nás zná už výše zmíněné pravidlo pěti, nicméně spousta lidí v praxi tápe. Kolik se vlastně počítá na jednu porci? U zeleniny a ovoce je to 80 gramů: tři lžíce nebo dlaň, u sušeného ovoce, které má vyšší podíl cukru, lžíce – tedy 30 gramů a u ovoce v tekutém stavu, tedy džusů, zhruba 1,5 ml, tedy malá sklenička.

Dobrou zprávou je, že kýžené porce zeleniny a ovoce jsou zahrnuty i v porkmech, které se skládají z více složek. Příkladem může být bramborový salát, do něhož je lepší dát místo sterilované zeleniny – ta obsahuje větší množství soli, zeleninu vařenou. A pak to také samozřejmě nesmíte přehnat s majonézou. Nicméně mrkev, hrášek, celer či petržel požadavky na přísun zeleniny splňují.

Už trochu horší zprávou je fakt, že salát a jemu podobná jídla mají vyšší podíl kalorií. Proto je dobré je vždy kombinovat s méně kalorickými pokrmy. Jednu z předepsaných porcí ale splňují například tyhle porkmy, jimiž lze alespoň částečně oklamat chuťové buňky prahnoucí po přísunu cukroví a čokolády či smaženém řízku.

článek

Zeleninové chipsy

Zpravidla se vyrábějí z červené řepy, mrkve či pastináku. A vzhledem k tomu, že se k jejich přípravě používá slunečnicový olej, obsahuje jeden sáček (40 g) téměř 200 kalorií, ale také více než jednu porci zeleniny.

Hrozinky

Jedna hrst (67 g) může platit za jednu porci ovoce.

Fazolky v tomatové omáčce

Stačí jen půl plechovky a můžete si odškrtnout další porci zeleniny. Kupujte ale plechovku s menším obsahem cukru.

Mangový sorbet

Zdravější mlsání než ujídání cukroví, 250 ml nahrazuje jednu porci ovoce, nicméně cukr v něm obsažený tvoří tři pětiny doporučeného denního limitu.

Olivy

Osm velkých oliv sice pokrývá doporučenou dávku zeleniny, bohužel jsou příliš slané -´pokrývají dvě třetiny doporučeného přísunu soli.

Hummus

Tři lžíce se počítají jako jedna porce zeleniny, více se ovšem vzhledem k vyššímu počtu kalorií nedoporučuje.

Cibulové kroužky

Pokud jich sníte sedm, nemusíte mít takové výčitky – je to totiž jedna porce zeleniny, pokud jsou vyrobeny opravdu z čerstvé cibule.

Foto zdroj: thinkstockphotos.com

23.12.2014 10:00| autor: Marta Dostoupilová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist