Recenze: Vrtěti ženou

Zajímavá absurdní historka o vzniku vibrátoru ve viktoriánské Anglii dostala podobu lechtivé roztomilé komedie smíchané s hlasitou feministickou agitkou.

Romantická komedie o vzniku vibrátoru? No, filmaři dostávají různé nápady a tuhle zajímavou historku by navíc bylo škoda nechat ladem. Zvlášť když byl přístroj na uspokojování ženských potřeb poprvé patentován zrovna ve viktoriánské Anglii proslulé svou morálkou a konzervativností, doktorem jménem Joseph Mortimer Granville specializovaným na léčení ženské hysterie.

Ve filmu, který se sice chlubí svým reálným základem, ale úplně reálně nepůsobí a Granvillův osud si i volně upravuje, onen doktor vypadá sladce jako Hugh Dancy. K převratnému vynálezu mu pomůže i jeho excentrický bohatý přítel v zábavném podání Ruperta Everetta. Zrovna oni dva pronášejí ty nejzábavnější dialogy, najdeme tu ale ještě i pár dalších známých tváří. A taky pohledné dobové kostýmy a viktoriánskou výpravu, v jejíž kulisách příběh vibrátoru zůstává příjemně decentní, lechtivý ale ne vulgární.

Pokud ale Dancyho hrdina mluví duchaplně, vypadá roztomile a chová se jako gentleman, jeho kolegyně Maggie Gyllenhaal jako by patřila do jiného filmu. Její emancipovaná Charlotte, lékařka, která neztrácí čas s neukojenými paničkami a pomáhá chudým, za sebou práská dveřmi a feministickými projevy.

Feminismus se naprosto hodí do filmu připomínající dnes už neuvěřitelné mínění mužů, že žena není schopná řady věcí, včetně vnímání rozkoše a v podstatě jakýkoliv její problém se dá kvalifikovat jako hysterie (a léčit zdlouhavou vaginální masáží vedoucí k „hysterickému záchvatu“). Akorát že hlučná Charlotte tu své poslání bere až příliš vážně, mluví příliš tezovitě a její americká představitelka i přes dokonalý anglický akcent viditelně nezapadá.

Navíc, jakmile nás film ohromí popisem tehdejší situace a začne trochu nuceně spojovat své hlavní hrdiny, duchaplná, hravá a jemně ironická komedie o pokroku se tak průběžně změní v příjemnou, dobrosrdečnou ale jenom obyčejnou romanci, naprosto neskandální a bez překvapení. Ovšem už jenom pro přehlídku historických vibrátorů stojí za to vydržet až do titulků.

Hysteria, UK 2011, 100 minut. Režie Tanya Wexler, hrají Hugh Dancy, Rupert Everett, Maggie Gyllenhaal, Jonathan Pryce, Felicity Jones, Ashley Jensen, Sheridan Smith. Premiéra 19. 4. 2012.

18.4.2012 12:00| autor: Aneta K.