Recenze: Vendeta

Ondřej Vetchý běhá po lese a sbírá kuráž na hrůzný čin pomsty. Český psychothriller od dalšího debutanta je tady. Chcete ho ale vidět?

Za titulem Vendeta stojí stejný producent jako za filmem Pouta, na české poměry ojedinělým psychodramatem o narušeném estébákovi v narušené době, který po právu loni získal všechny pocty za nejlepší domácí film od české filmové akademie i české kritiky. A protože je Vendeta taky psychothriller, trochu se čekalo, že budě něco podobně silného.

Tedy, rčení o silné kávě na tenhle film určitě sedí. Ne už tak naděje na další hlavní České lvy. Producent může zůstat, ale změna proběhla na těch nejdůležitějších postech – režie a scénáře. Obě zabral jednatřicetiletý debutant Miroslav Ondruš. Ten do svého autorského projektu přinesl nápad na minimalistický příběh o otci, jemuž tři mladí grázlíci (amatérsky zahraní mladými herci) zničili život a on se za to teď hodlá mstít, jenže postrádá chladnokrevnost Arnolda Schwarzeneggera. Přinesl taky snahu a vervu natočit to tak drsně, abychom se ponořili do zmučené mysli, trpěli spolu s ní a zamysleli se nad velkými morálními otázkami o hranici mezi spravedlností a zločinem. Akorát do snímku nepřinesl moc filmařského talentu.

Jeho dílo nedokáže naplnit ani svých skromných 90 minut a příliš mnoho času stráví sledováním postav pobíhajících po lese. Ani vyšinutý psychický stav hlavního hrdiny neomluví řadu nelogičností a neuvěřitelností v ději, o kterém byste podle přání tvůrci neměli dopředu radši nic vědět, asi proto, že jinak už z něj skoro nic nezbude. Podivně působí i chování zkorumpovaných policajtů (toho hlavního ani Igor Chmela nezbavil prázdnoty šablony zástupce nefungujícího systému), nebo jediné sympatické mužské postavy v celém filmu, hajného Oldřicha Kaisera. Slogan na plakátu, že ve Vendetě jde o jeho souboj s Vetchým, je jenom zavádějící reklama, která se naplní až v posledních minutách.

Tehdy už mě ale film, který po divákovi žádá tolik a tak moc tlačí na své drama, že se nerozpakuje zahrát i Mozartovo Rekviem (ve filmu natolik zprofanované, že by se na něj mělo uvalit embargo!), docela ztratil. Za nemalou a ne zrovna příjemnou citovou investici totiž nenabízí dostatečné umělecké odškodnění. Jen zajímavý (ač ne nový) nápad trochu si pohrát strukturou a nezobrazovat to nejhorší násilí přímo, ale třeba jen z chladného záznamu na diktafonu. A herecké výkony mladé Lucie Šteflové, Kaisera a hlavně Vetchého. Ten má odhodlání i schopnosti na své těžké sólo, s nímž mu kromě viditelně zkušeného kameramana Martina Štrby, nejvíc zodpovědného za aspoň nějakou thrillerovou atmosféru skoro nikdo nepomůže, nejmíň režisér.

Vendeta, ČR 2011, 90 minut. Režie Miroslav Ondruš, hrají Ondřej Vetchý, Igor Chmela, Marek Taclík, Oldřich Kaiser, Lucie Šteflová, Ondřej Havel, Václav Vostárek, Daniel Novák. Premiéra 24. 11. 2011.

Hodnocení: 30 %

23.11.2011 12:00| autor: Aneta K.