Recenze: V peřině

Mamma Mia po česku? Kéž by. Trojrozměrný barevný muzikál z Písku a z peřiny je spíš ukázkou smutné provinčnosti českého filmu. Akorát je pěkně barevný.

V peřině se ukrývá magický svět, který si každý může vysnít podle sebe a F. A. Brabec si ho vysnil tak trochu podle Burtonovy a Wonkovy čokoládovny, jen v cukrkandlovějších barvách. V tom světě se hezky spí a kdo tam usne, ten tam bude spát navěky, nebo dokud ho nějaký člen rodiny neprobudí.

V čistírně peřin v „reálu“, co vypadá jako retro nikdy neexistujících časů, v nichž ale někdy v kině promítali Rebely, zatím nová zlá stará sousedka rozbije kouzelnou čističku, co umí z peřin vycucávat sny a zhmotňovat je ve sklepě. A Lucie Bílá je z toho nešťastná. Karel Roden je víc nešťastný z toho, že se pořád bojí výšek a taky, že nemá dost otužilou kachnu na nový prototyp zimní bundy.

U filmu V peřině se taky docela dobře spí, protože jeho příběh (resp. řada matoucích a nepropracovaných zápletek) nedává skoro smysl. A jeho písničky po chvíli splynou v jednu táhlou melodii, co zní jako podprůměrní, česky zpívaní Support Lesbiens. Tu občas oživí svižnější melodie, co zní jako průměrní Kabáti. Zapamatovatelná je akorát rozhlasová hitovka V peřině.

Že se „Mamma Mia po česku“ (tak si fandí sami tvůrci nebo jejich reklamní agenti) nemůže spoléhat na časem prověřené a ohrané hity Abby je ale jenom začátek. V peřině se nemůže spoléhat ani na živelnou energii, nakažlivé nadšení a lehkonohou nadsázku, hlavní kvality Mamma Mii. Tedy někteří najatí herci se docela snaží, i když zpívat z nich umí málokdo (i to ale může být inspirace proklamovaným vzorem, kde „zpíval“ i Colin Firth). Ale lajdácky scénář i režie je z těžkých okovů přízemnosti nepustí.

F. A. Brabec, jak na kameramanovi, co má režii jako vedlejší povolání, nepřekvapí, si hlavně užívá s barvami. Nic jiného jakoby ho nezajímalo. Většina filmu je proto odbytá, včetně tanečních čísel na ulicích, velkolepých maximálně počtem poskakujícího komparsu. A to ta vizuální stránka, s níž se tak piplal, sice vypadá hezky, ale ne nijak dokonale, protože na dokonalou techniku u nás nejsou peníze. Výsledek teda pořád dopadl líp než nesnesitelný Brabcův Máj, ale to moc velká výhra není. Jako by se u nás, zemi Starců na chmelu, zapomnělo jak natočit pořádný muzikál.

Co se mi líbilo:
barvy
zpěv a nasazení Lucie Bílé
že aspoň Karel Roden se trefil do stylizace, která řadě herců vůbec nesedí
titulní song

Co mě štvalo:
že film s takovou příležitostí k výletům do fantazie převážně nudí
otravně přehrávající Tatiana Vilhelmová, jejíž role je navíc úplně zbytečná
nelogický scénář
trapně směšný konec
kolik herců neumí zpívat
nepřirození dětští herci, na kterých je poznat, jak mají své dialogy našprtané
nevýrazné písničky
amatérské tanečky
provinčnost celého filmu
Dara Rollins ve stejném kostýmu, jaký nosí děti z mateřské školky
dívka Sen, klon Barbie a Marry Poppins s rádoby vtipnými narážkami pro dospělé

V peřině, ČR 2011, 103 minut. Režie F. A. Brabec, hrají Lucie Bílá, Karel Roden, Amélie Pokorná, Matěj Převrátil, Bolek Polívka, Eliška Balzerová, Nina Divíšková, Arnošt Goldflam, Jiří Mádl, Anna Stropnická, Nikol Moravcová, Milan Šteindler, Marek Vašut, Tatiana Vilhelmová. Premiéra 16. 6. 2011.

Hodnocení: 40 %

16.6.2011 12:00| autor: Aneta K.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist