Recenze: The Sims 3 – Povolání snů

Kdo by je neznal. Jejich prodeje jdou do milionů, fanoušci jsou rozprostřeni po celém světě. Ano, je řeč o Simíkách z kultovní hry The Sims 3. Tentokrát vydavatel EA poslal do světa datadisk Povolání snů. Jak obstál?

Je až šílené, jaká věc dokáže spojovat desítky miliónů lidí po celém světě. Jestli je na herním kolbišti skupina her, které se o svou prodejnost a budoucnost absolutně nemusí bát, The Sims jí bude jasně vévodit. První hra, ve které se platí simleonky a mluví simštinou vyšla v lednu 2000 a je pravdou, že jsem tenkrát o nějakých Simíkách neměl ani potuchy a myslím, že jsem nebyl sám. Kdyby mi totiž někdo tenkrát řekl, že The Sims je skvělá pařba, zeptal bych se: „A o co tam jde?“ „No přece o to, žít. The Sims je simulátorem života,“ dostala by se mi určitě podobná odpověď. Žít život na počítači? Považte, není to trhlé? Možná ano, ale rozhodně velmi zábavné.

Jen pro neznalce. The Sims je strategickým simulátorem života. Už od prvního dílu si v něm můžete vytvořit vlastní postavičku, postavit dům a vytvořit rodinu a přátele přesně tak, jak tomu je v reálném životě. Krom toho si můžete pořizovat auto, psa nebo třeba dítě. Ovšem stejně jako v normálním životě se ani ve světě The Sims bohužel čas nedá zastavit, proto vaše postavička stárne a hra končí ve chvíli, kdy váš Simík umírá. Od roku 2000 vyšly už tři díly a nespočetné množství datadisků, přičemž jedním z nich, tím nejaktuálnějším, se budeme dnes zabývat.

Jak už název datadisku Povolání snů naznačuje, poprvé v historii této deset let staré série bude moci vaše postavička pracovat. Tím je ovšem myšleno to, že vy budete v dané práci vašeho Simíka přímo ovládat a úspěšnost bude záležet jen na vás. Právě to má vnést do hry svěží vítr. Do teď jsme totiž museli našeho Simíka pouze vyslat do práce a pak znuděně čekat celou jeho pracovní dobu, než konečně dorazí a my si s ním budeme moci opět dělat, co je nám libo. Myšlenka datadisku zkrátka nemá chybu a jeho hraní obohacuje celkový zážitek již z tak komplexního díla.

V praxi to funguje tak, že pokud se budete chtít stát hasičem, ráno u vás zastaví hasičský vůz a vy budete všechny strasti vašeho Simíka sdílet s ním. Budete zachraňovat životy, majetek, hasit oheň, abyste se na konci dne zabořila do křesla a z posledních sil unaveně pustila telku. To už je výzva ne?
Nicméně jak to do teď vypadalo krásně a úžasně, bohužel si musíme poněkud sundat růžové brýle a začít kritizovat. The Sims 3 – Povolání snů totiž láká na revoluční změnu přímého hraní vaší práce. Naprosto nepochopitelně však za cenu kolem sedmi stovek dostanete pouze sedm povolání, která vám umožní sdílet práci s vaší postavičkou. Hratelnými profesemi jsou hasič, lovec duchů, doktor, vyšetřovatel, návrhář interiérů a stylista. Možno je stát se také nezávislým pracovníkem, přičemž budete mít možnost rybařit, sochařit, malovat a psát a vaše práce pak bude peněžně zhodnocena.

Ostatní věci jsou při starém, čímž se například pro mě požitek z hraní The Sims 3 zvětšil o dost méně, než jsem při instalaci hry doufal. Ano, hra se rozšiřuje. Můžeme se pustit do zajímavé práce detektivky, jejíž příběhy jsou kvalitní. Má očekávání však od tohoto rozšíření byla mnohem větší. Od datadisku si očekávám razantnější změnu hraní, než přinesl tento. Přitom stačilo přidat o trochu víc profesí, aby si každý vybral podle svého gusta, a mohlo se jednat o největší osvěžení The Sims světa za poslední léta. Takhle se tento datadisk řadí do šedého průměru. Nicméně abychom novému datadisku nekřivdili, i s pouhými sedmi profesemi se dá užít spoustu legrace, jen škoda, že nápad není dotažený do úplného finále.

Celkové hodnocení hry The Sims 3 – Povolání snů: 71% zábavy

Daniel Javorský je herním redaktorem, takže testuje ty nejnovější PC hry současnosti. Má sice mozoly na prstech a rozmlácenou klávesnici z PacMana, bez újmy však zvládá běžné úkony normálního světa.

8.7.2010 12:00| autor: Daniel Javorský