Recenze: Poznáš muže svých snů

Woody Allen zůstává u svého tempa jeden film ročně a jeho fanoušky to pořád může spíš těšit. I průměrný snímek od Woodyho totiž bývá zábavnější a inteligentnější než většina jiných komedií.

Tohle je zrovna průměrný Allen, jeden z těch filmů, které zasloužilý režisér může sekat jako Baťa cvičky. Takový, kde na začátku vypravěč řekne, o čem to bude (tentokrát, že život je plný vřavy a vzteku a nakonec nic neznamená, jak říká Shakespeare). Pak film hodinu a půl tuhle myšlenku ukazuje v praxi.

A nakonec se jednoduché sdělení zopakuje nebo se k němu přidá jedno nové, tady o tom, že věřit iluzím nakonec může být docela dobrý způsob, jak životem proplouvat. Na rozdíl od stejně vystavěné komedie Užívej si, co to jde, kterou jsem u nás viděli na jaře, tentokrát měl Woody pesimistickou náladu. Takže rovnou varuji – nečekejte šťastné konce. Tohle je romantická komedie pro cyniky.

Na rozdíl od Užívej si, co to jde tu nejsou tak barvité a zábavné postavičky jako blbá jižanská kráska nebo její hypochondrický sarkastický manžel. Letošní postavy o něco víc připomínají obyčejné lidi, frustrované, omylné, nerozhodné, pošetilé, marně se snažící najít v chaosu svých nečekaně zpackaných životů nějaké štěstí.  Protože na spolupráci s Allenem pokaždé čeká zástup známých herců, každá jeho novinka má atraktivní obsazení.  Jako Naomi Watts, Antonio Banderase, Joshe Brolina, Anthony Hopkinse nebo krásku z Milionáře z chatrče Freidu Pinto. Sledování, jak se životy těchto hrdinů hroutí pod tlakem času a obav z budoucnosti, provází typické břitké výměny názorů.

Názorů, co už jste většinou slyšely, pokud jste viděly pár Woodyho filmů.  Ale allenovské dialogy vždycky potěší, pokud je máte rády, i když se nás celý film snaží přesvědčit, že život nemá smysl. Tenhle film zase určitě nemá pořádný závěr. Ale jestli vás zanechá frustrované, aspoň se budete cítit jako většina postav.  A pak pochopíte, jak je původní titul You Will Meet a Tall Dark Stranger štiplavě dvojznačný. Sice bychom všechny byly rády, aby znamenal „poznáš muže svých snů“. V angličtině „tall dark stranger“ ovšem označuje i smrtku.  A setkání s ní je opravdu jediná jistota v naší budoucnosti.

Co mě potěšilo:
herecké obsazení
břitké, zábavné, inteligentní dialogy
konsistentní myšlenka
dvojznačný originální náze

Co mě štvalo:
že to je jen průměrný Woody Allen
že se originální název nedá dvojznačně přeložit
neuspokojivý závěr

You Will Meet a Tall Dark Stranger, USA 2010, 98 minut. Režie Woody Allen, hrají Anthony Hopkins, Antonio Banderas, Naomi Watts, Gemma Jones, Josh Brolin, Lucy Punch, Freida Pinto, Anna Friel. Premiéra 4. 11. 2010.

2.11.2010 12:00| autor: Aneta K.