Recenze – Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna

Johnny Depp a jeho nejzábavnější role se vrací do kin a do Karibiku na další dobrodružnou výpravu, která už moc připomíná ty předchozí.

Ne každý se bavil ještě i u poněkud šíleného třetího dílů Pirátů z Karibiku, ale já patřila k těm, kteří nic nenamítali, že se původně jednorázová pirátská akce namnožila a nabobtnala do nestřídmých bláznivin mnohonásobných podrazů a odpuštění, ve kterých se prý už neorientovali ani herci. I tak mě ovšem čtvrtá plavba po Karibiku, oznamovaná už dlouho dopředu, přesvědčila, že ani Jack Sparrow by neměl žít věčně.

Piráti z Karibiku si na tak pokročilý díl pořád drží část svého kouzla, které vrátilo v roce 2003 zpátky k životu skomírající žánr romantických pirátských dobrodružství, když je doplnili duchaplným nadsazeným humorem, svižnou a atraktivní akcí a neodolatelně bizarní postavou Jacka Sparrowa. Jenže jako pirátská vlajka, i tehdejší pocit vzrušení s každým opakováním bledne a trhá se. Výprava Na vlnách podivna je příjemně oddechová a zábavná, ale uvízla v mělkých vodách známého. Počtvrté prostě už nic není tak zajímavé jako poprvé. Dokonce ani Johnny Depp a jeho mírně zhulený pirát ne.

Možná kdyby sérii vzal do rukou někdo nekonvenční, kdo by s ní zatřásl, mohl by z ní ještě vypadnout nějaký poklad. Jenže Hollywood má radši bezpečné cesty do peněženek obecenstva. Tak když si původní režisér Gore Verbinski řekl, že radši bude dělat animovaný western Rango, což mu nemůžeme zazlívat, lístek na palubu dostal Rob Marshall. Režisér Chicaga, Gejši a Nine, barevných, velkolepých a s výjimkou Chicaga i plytkých podívaných.

Tedy oproti Nine dopadli Marshallovi Piráti dobře, protože nový pasažér nezapomněl na žádné důležité zavazadlo. Nalodil zase Barbossu v podání neselhávajícího Geoffrey Rushe. Místo Willa – Orlanda Blooma, který slouží na Bludném Holanďanovi, part pohledného mravně čistého hrdiny převzal misionář, trochu nudný, ale velmi hezký (Sam Claflin). Úlohu Elizabeth si rozdělily panenkovská mořská panna a Jack Sparrow v ženské podobě s tváří a tvary (v době natáčení těhotné) Penélope Cruz. A jako zloduch tu působí obvykle démonický Ian McShane jako bájný krutý Černovous.

Ti všichni hledají pramen mládí, na moři a v džungli, většinou v noci, což zrovna nevynikne v digitálním 3D, které obraz ještě ztmaví. Film sice ubíhá v obvyklém tempu dávkovaném efektní akcí, hláškami a vzájemnými hrami na pravdu a na lež. Pouze mořské panny, netvorné svůdné krásky, dodávají novou magii. Jinak tu už všechno bylo v minulých dílech.

scéna vábení mořských panen
že Jack Sparrow nemá potřebu se vyvíjet a moudřet
že se vrátil i Geoffrey Rush
jak je hezký nováček Sam Claflin

Co mě štvalo:
český dabing!
zbytečné 3D, které dál ztmavuje obraz
že skoro všechno se opakuje, včetně šermířského souboje na trámech
že mezi Deppem a Cruz nefunguje moc chemie
že dialogy jsou hloupější (nebo tak v češtině aspoň znějí)

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, USA 2011, 137 minut. Režie Rob Marshall, hrají Johnny Depp, Geoffrey Rush, Penélope Cruz, Ian McShane, Kevin R. McNally, Astrid Berges-Frisbey, Sam Claflin, Stephen Graham. Premiéra 19. 5. 2011.

19.5.2011 12:00| autor: Aneta K.