Recenze: Mission: Impossible 4 – Ghost Protocol

Tomu Cruisovi sice bude příští rok padesát, ale v roli tajného agenta, který dokáže a vydrží neuvěřitelné kousky, na to teda nevypadá. A o jeho novince zase neplatí, že by jako čtvrtý díl už neměla čím překvapit.

Mission:Impossible byla vždycky výkladní skříní Cruisovy image, jeho hvězdné záře, kterou si nikdo nemůže dovolit zastínit, a jeho lásky ke kaskadérským kouskům. Jako taková ale nikdy mě zas tak moc neuchvacovala. Proto může překvapit, že se zdá, že tahle série zraje.

Jestli vás do teď akční kousky až moc dokonalého špiona moc nezajímaly, nevadí. Nemusíte kvůli tomu nakoukávat předchozí zapomenutelné díly, možná kromě povedenější trojky. V podstatě stačí jenom vědět, že Ethan Hunt se minule oženil s dívkou mimo obor a že ji hrála Michelle Monaghan. Ale protože agent s manželkou už není agent, stejně jako kdysi nepohodlné ženy Jamese Bonda se tvůrci M:I museli milé Julie zbavit. Takže na začátku tohoto dobrodružství najdeme Ethana v ruské base, kde právě jeho kolegové začnou otvírat elektronické zámky cel, aby se tu za zvuků veselé swingové hitovky Deana Martina mohla odehrát velmi zábavná variace na téma útěk z vězení.

Zábava pak pokračuje v Moskvě, evidentně natáčené v Praze, kde Hunt a jeho ajťácký kolega, obvykle vtipný Simon Pegg, důmyslně oblafnou stráže, aby se dostali do Kremlu. Jenže ten jim pak vybuchne před očima a z amerických agentů jsou hned nežádoucí osoby, co musí jednat na vlastní pěst. Což zahrnuje i výlet do Dubaje a do Indie.

Špionské akci kopírující Bonda přece nemůže chybět luxus, exotika a technické vynálezy, o nichž sní každý geek. Urostlé drsné muže se sex appealem zastupuje i Jeremy Renner, krásné ženy mají podobu Pauly Patton v roli agentky, která má city a ví, že v podpatcích se utíká a kope dost špatně (konečně někdo!). A podobu Léy Seydoux v roli chladnokrevné nájemné vražedkyně jako vystřižené ze starých bondovek. Odtamtud pochází i šílený padouch absurdních a globálních rozměrů, chystající nukleární válku.

Staré stereotypy většinu filmu upravují originální inovace obvyklých žánrových scén, jako jsou honičky, prolézání vnitřkem i vnějškem budov k nějakému zařízení nebo rvačky. Energický začátek jsem už zmínila. Čirým diváckým vzrušením ho ještě překoná část, v níž se Cruise hraje na Spidermana zrovna na po nejvyšší budově světa a režisér akasmaramen se postarají, abychom se cítili jako kdybychom tam těch 800 metrů nad zemí byli s ním.

Onen režisér Brad Bird už má doma dva Oscary, sice za animované filmy, ovšem ze studia Pixar, které se počítá mezi špičku. Navíc Hunt a spol. jsou taky takoví Úžasňákovi, vzhledem k tomu, co všechno tady vydrží a zvládnou. Ale i taková fyzička je součástí zábavy, stejně jako všechny hlášky nebo velkolepá akce, která s vervou předvádí něco, co jsme už viděli v prostřední, kde jsme to ještě neviděli. Jediné, co tu není zábavné, jsou ty citové výlevy týkající se právě Huntova manželství a zpomalení tempa a dojezd nápadů ve druhé půlce. Ale jinak se Cruise může klidně vrátit. Ale prosím zase s tímhle týmem.

Mission: Impossible – Ghost Protocol, USA 2011, 133 minut. Režie Brad Bird, hrají Tom Cruise, Jeremy Renner, Paula Patton, Simon Pegg, Michael Nyqvist, Ivan Shvedoff, Léa Seydoux, Anil Kapoor, Tom Wilkinson. Premiéra 15. 12. 2011 (týden před USA!)

Hodnocení: 75 %

14.12.2011 12:00| autor: Aneta K.