Recenze: Jmenuji se Oliver Tate

Retro dospívání po velšsku anebo jeden z Partičky IT se pustil do režírování a dokázal, že kromě smyslu pro humor má i smysl pro film.

Problémy dospívání jsou věčně vděčné téma, takže filmů o strastech a láskách nějakého puberťáka si každý rok pár užijeme. Hrdina tohohle filmu se jmenuje Oliver Tate a svou pubertu prožívá v 80. letech na velšském pobřeží. Poprvé se zamiloval, do populárnější spolužačky, co nosí červenou bundu, ráda zapaluje věci a tváří se děsně cool a nad věcí. Zároveň si ale zadá úkol vyřešit vztah svých rodičů, skomírající vlivem stereotypu a nového úlisného souseda, samozvaného duchovního guru s příšerným účesem.

Oliverova malá odysea zrání je zábavná i dojemná, složená ze situací absurdních i bolestně i sladce blízkých. Od těch ostatních mnoha filmů o prvních láskách a prvních bolestech se ale odlišuje. Tím, jakým způsobem ji debutující režisér Richard Ayoade natočil. S láskou k filmům 60. a 70. let, jimiž se stylisticky hodně inspiroval, a zároveň s pořádnou porcí ironie, s níž si z Olivera pořád utahuje, aniž by ho ale přestal mít rád.

Olivera ani snad nejde nemít rád, když tohohle kluka s bohatou fantazií, cynickými nápady, seriózními názory a šarmem zatoulaného štěněte tak dokonale hraje nováček Craig Roberts. Film je ale vůbec skvěle obsazený a jeho postavy jsou poutavé, někde tak akorát mezi dobře odpozorovanou vtipnou karikaturou a portrétem osamělého a nejistého člověka, který se musí osmělit a vstoupit kvůli druhým i do neznámých vod (původní název zní Ponorka).

Ayoade se na svých štacích po britských komediálních show evidentně vytříbil smysl pro sofistikovaný humor, za nímž se skrývá i něco víc, pokud to tam chcete vidět. Kde vzal tolik sebevědomí na tak výrazný, i když v podstatě opsaný filmařský styl, je už otázka jeho dosud skrytého talentu. Jsem ráda, že nám ho ukázal.

úvodní morbidní fantazie, kde si Oliver představuje velkolepé truchlení po jeho smrti
typově i herecky dokonalé obsazení
originální přístup k známému tématu