Recenze: Jeden musí z kola ven

Atmosférická adaptace vytříbeného špionážního románu obsazená britským hereckým výkvětem v dokonale padnoucích oblecích. Nominovaná na tři Oscary.

Mistr špionážních románů John le Carré věděl, o čem píše. Sám byl tajný agent ve službách britské MI6 a byl u toho, když tam na začátku 70. let odhalily trojici zrádců, britských špionů co pracovali i pro SSSR. I proto měl tenhle román, jehož původní název Tinker Tailor Soldier Spy odvozený z dětské říkačky dostal český ekvivalent Jeden musí z kola ven, osobně nejradši. Od letoška si ho můžeme konečně přečíst i v češtině a stojí to za to.

Le Carrého slávu ale už od 60. let šíří i filmové adaptace jeho děl, od Špiona, který přišel z chladu po Nepohodlného. Na rozdíl do Britů, u nás nikdo nevyrostl na přes třicet let staré sedmidílné televizní adaptaci, takže novou verzi ve svém žánru mimořádného románu Jeden musí z kola ven si můžeme užít bez předsudků. Jako melancholické retro špionážní drama v klidném tempu, které souzní s předlohou, jež si v roce 1974 dovolila práci agentů zobrazit jako trpělivé byrokratické pátrání a přemýšlení. Vše tu vře pod fasádou britské rezervovanosti.

Nový film se nicméně od románu dokázal taky viditelně osamostatnit. Přehazuje kapitoly a různě je v detailech mění. Úpravy někdy přidávají na ikonických charakterech  manželky a moskevského arcišpiona, dvou zásadních lidí v životě hlavního hrdiny, odstaveného, zkušeného a unaveného agenta George Smileyho. Někdy nové úpravy lakonicky shrnou vztahy postav, někdy je zbytečně změní, někdy zpřehlední, třeba v trochu neuspokojivém závěru, někdy až zbanalizují, jako ve scéně, kde odhalený „krtek“ letmo zmiňuje své motivy pro zradu vlasti, přátel a kolegů.

Film nicméně sympaticky počítá s inteligentním dospělým divákem, který se bude orientovat v časových skocích (Smiley si na začátku vymění brýle, aby se dala minulost poznat i podle jeho obrouček). Diváka, který ocení řadu významných detailů, jako např. jak Smiley reaguje na včelu v autě. Diváka, kterého potěší skvělé obsazení, v němž tiše vyniká nebývale kontrolovaný Gary Oldman, po právu oceněný oscarovou nominací, svou první v životě! Další nominace na Oscara má snímek za jazzovou hudbu Almodóvarova častého spolupracovníka Alberta Iglesiase a za adaptovaný scénář manželské dvojice Bridget O´Connor a Peter Straugham (on spolunapsal i Dluh, ona už bohužel nic nenapíše, rok před premiérou zemřela na rakovinu).

K dalším slastem patří třeba dokonale padnoucí obleky od stejné kostymérky, která stvořila  ty úžasné zelené šaty Keiry Knightley v Pokání, dokonalá klaustrofobická výprava oživující 70. léta a hlavně docela hypnotická režie Švéda Tomase Alfredsona, který tuhle zakázku o britské korodované duši dostal za úspěch hororu Ať vejde ten pravý a možnái proto, že skandinávský odstup je dnes v kursu. Jeho film je utkán z hutné atmosféry paranoie, zklamání a nervového vypětí, ještě víc než z detektivky rozkrývající, kdo z čtveřice vysoce postavených mužů z Cirkusu (neboli MI6) už nevěří, že Západ je ten dobrý. Toto je šedivý, chladný svět, příležitostně brutální, kde i drsní muži pláčou, snad až příliš často.

Pokud chcete víc thrillerového napětí a víc morálních debat o deziluzi ze západního světa, doporučuji loňskou minisérii BBC The Hour, která se odehrává v politicky výbušném roce 1956. Filmový Jeden musí z kola ven měl jen dvě hodiny času, a tak mu stačí, že se odehrává jako skládání Rubikovy kostky.

Tinker Tailor Soldier Spy, UK/Francie/Německo 2011, 127 minut. Režie Tomas Alfredson, hrají Gary Oldman, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Tom Hardy, John Hurt, Toby Jones, David Dencik, Kathy Burke. Premiéra 2. 2. 2012.

Hodnocení: 75 %

1.2.2012 12:00| autor: Aneta K.