Femina.cz » Magazín » Wellness » Životně důležité vitamíny

Životně důležité vitamíny

Životně důležité vitamíny

Magazín: Wellness | vydáno 17. 10. 2007

Najdete je v rostlinách i živočišných produktech. Jsou nezbytné pro získávání energie a přeměnu živin. Bohužel, tělo si vitamíny neumí samo vyrobit.  

 

V přírodě se vyskytují vitamíny a provitamíny, které se teprve v lidském organismu změní  (karoten). Po dlouhodobém nedostatku některého vitamínu vzniká hypovitaminóza (celková slabost, bolesti, špatná odolnost vůči nakažlivým chorobám, málo výkonnosti), jež může přejít až v avitaminózu. Nadbytek některých vitamínů může naopak způsobit hypervitaminózu.

 

Vitamíny jsou nesmírně choulostivé. Poškozují se teplem, oxidací, konzervováním nebo  skladováním. Více jich potřebují děti, těhotné a kojící ženy a nemocní lidé. Podle rozpustnosti se dělí vitamíny do dvou skupin: rozpustné v tucích (A, D, E, K) a rozpustné ve vodě (B, PP, H, P, C).

 

Vitamíny rozpustné v tucích:

 

Vitamín A - obsahují ho zejména játra mořských ryb, játra a vnitřnosti jiných teplokrevných zvířat, máslo, vejce, mléko, ovoce aj. Jeho nedostatky se projevují poruchami růstu, očními poruchami, šeroslepostí.
Vitamín D
- se v přírodě vyskytuje jen vzácně. Je obsažen v rybím tuku, vejcích a másle. Nedostatek způsobuje měknutí kostí.
Vitamín E - 
obsahuje ho špenát i vejce. Nedostatek způsobuje nervové poruchy a poruchy krvetvorby.
Vitamín K
- vyskytuje se v zelené zelenině, květáku, hrachu apod. Podílí se na srážení krve.

 

Vitamíny rozpustné ve vodě:

 

Vitamín B1- na tento vitamín narazíte v obilovinách, luštěninách, bramborech i droždí. Je důležitý při některých nemocí, otravách nikotinem, olovem či arzenem a během těhotenství.. Nedostatek způsobuje bolesti hlavy a záněty nervů.
Vitamín B2 -  je obsažen v játrech, droždí, mléce a ve vejcích. Je důležitý pro růst a obnovu buněk.
Vitamín B6 - vyskytuje se v mléce, droždí, pšenici a kukuřičných zrnech. Nedostatek se projevuje poruchami nervového a trávícího systému.
Vitamín B12
- nejbohatším zdrojem jsou játra a ledviny. Nedostatek se projevuje kožními a nervovými chorobami.
Vitamín C - zdrojem jsou šípky, černý rybíz, citróny, pomeranče, zelí aj. Nedostatek se projevuje únavou, krvácením a záněty dásní, snižuje se odolnost proti infekcím. Denně potřebuje organismus 60-80 mg vitamínu C.
Vitamín PP - je obsažen v rajčatech a vnitřnostech. Mimo jiné i v jablkách. Nedostatek způsobuje poruchy kůže a sliznice.
Vitamín H
- je ukryt v obilovinách a vnitřnostech. Nedostatek způsobuje kožní poruchy.
Vitamín F- obsahuje ho maso, olej, mléko aj. Nedostatek způsobuje cévní problémy a degeneraci některých žláz.
 

Další články z rubriky

Komentáře (1)

Datum Autor Nadpis
19. 02. 2012 krockovapavla :) (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Rimmel Rtěnka s matným efektem The Only 1 Matte

Rimmel Rtěnka s matným efektem The Only 1 Matte

Dodává příjemný pocit hydratace...

Testy kosmetiky: Dekorativní | vydáno 24. 02. 2017

Naše tipy

Dnešní horoskop

Rak

26. 02. 2017 Horoskop Rak

Odbýváš se nezdravou stravou, obědy řešíš fastfoody a večer nevíš, co bys snědla. Je jasné, že to začínáš pociťovat n... Celý horoskop

Karta dne

Paže pentaklu
Dnes můžeš očekávat příjemný a radostný den plný příznivých zpráv a nových příležitostí. Může se stát, že na ulici potkáš kamarádku, která ti sdělí skvělou informaci o...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

PMS, hubnutí i průšvihy aneb Nový týden n...

Taky tak ráda soudíš všechny ty, kterým se povede nějaký kolosální průšvih? A je úplně jedno, jestli jde o nevěru, ka...

Celý článek

Módní policie

TOPlist