Femina.cz » Magazín » Wellness » Ženy a kosti: Jak vyhrát nad osteoporózou?

Ženy a kosti: Jak vyhrát nad osteoporózou?

Ženy a kosti: Jak vyhrát nad osteoporózou?

Magazín: Wellness | autor: red | vydáno 30. 01. 2012

Osteoporóza je u žen mnohem častější, než u mužů. Můžou za to zčásti hormony, ale i nedostatek pohybu a špatná strava. Sama si můžete zabezpečit bezbolestný pohyb i ve vysokém věku, když se jí vyhnete - co pro to ale udělat?

Osteoporóza spadá pod progresivní systémové onemocnění skeletu. Mezi nemoci byla zařazena až v roce 1994. Projevuje se úbytkem kostní hmoty a změnou stavby kostní tkáně. „V důsledku toho jsou kosti více náchylné ke zlomeninám. Nemoc se rozvíjí dlouho, může se projevit až zlomeninou vzniklou bez většího násilí nebo úrazu. Její následky bohužel vedou k velice bolestivým stavům,“ vysvětluje MUDr. Hana Pospíšilová v rámci projektu Bílé plus. „Touto chorobou trpí celosvětově 200 milionů žen, každá třetí žena ve věku 60-70let a 2/3 žen nad 80let. Celoživotní riziko vzniku zlomeniny se u žen odhaduje na 1:6. Pro zajímavost - riziko karcinomu prsu je 1:9,“ upřesňuje paní doktorka.

Ovlivněte ovlivnitelné
Přestože je kvalita a množství kostní hmoty dána převážně geneticky - ze 75-80 % - významnou roli hrají i vnější faktory. „Mezi ty rizikové patří hormonální změny u žen v menopauze, ženské pohlaví, věk, nízká tělesná hmotnost, nedostatek pohybu, kouření a nesprávná výživa,“ sděluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., odbornice projektu Bílé plus.

Některé z těchto faktorů ovlivnit nemůžeme, jiné ale ano. „Výživa sehrává úlohu jak v prevenci, tak i léčbě osteoporózy,“ radí expertka. „Charakter stravování je tedy z hlediska osteoporózy klíčový nejen tehdy, kdy řídnutím kostí trpíme, ale v průběhu celého života. V období dětství a dospívání ovlivňuje výživa nárůst kostní hmoty, v dospělosti zabraňuje jejím nadměrným ztrátám.“

Vápník nad zlato
Pokud chcete pro prevenci osteoporózy udělat maximum, zařaďte do své stravy potraviny bohaté na vápník. „Vápník plní v organismu celou řadu životně důležitých funkcí. Je nezbytný například pro srážlivost krve nebo činnost srdce. Zároveň zajišťuje nervosvalovou dráždivost a stahy svalů,“ zmiňuje dietoložka. „Společně s fosfáty tvoří anorganickou část kosti, která je odpovědná za její pevnost.“

Ale pozor! Vstřebávání vápníku organismem se s věkem snižuje. V dětství a dospívání tělo zpracuje až 75 % z celkového množství přijatého vápníku, v dospělosti je to jen 25 - 40 %, velkou úlohu sehrává složení stravy. „Pokud konzumujeme mléčné výrobky, do těla se nám z nich vstřebá zhruba 32 % vápníku,“ upřesňuje Hlavatá.

Vápník – kde ho nejlépe využijeme?
Vysoké množství vápníku bychom nalezli i u dalších potravin, jakými jsou sardinky, ořechy (vlašské a lískové ořechy, paraořechy, mandle, pistácie) a semena (mák, lněné semínko, sezam, slunečnice loupaná apod.) a třeba luštěniny (zejména sója a z ní vyráběné tofu). Tyto potraviny ale nekonzumujeme ve větším množství, proto hlavním zdrojem vápníku zůstávají mléko a mléčné výrobky.

Možná by mohl někdo namítat, že je využitelnost vápníku vyšší u některých druhů zeleniny - u kapusty nebo čínského zelí - než u mléčných výrobků. Jenže pro vstřebání dostatečné dávky vápníku je však nutný mnohonásobně větší objem zeleniny, než je porce mléka,“ vysvětluje odbornice projektu Bílé plus. „Navíc mléko a mléčné výrobky obsahují ideální poměr vápníku a fosfátů – 2:1 - a laktózu. Využitelnost vápníku z těchto potravin také umocní přítomnost vitaminu D, B6, hořčíku a fosforu.“

Optimální volbou jsou zakysané mléčné výrobky (jogurty, podmáslí, zákysy, kysaná smetana), protože právě kyselé prostředí zvyšuje využitelnost vápníku. „Se zdroji vápníku se nedoporučuje konzumovat větší množství potravin bohatých na vlákninu (zejména celozrnného pečiva), ovoce a zeleniny s vysokým obsahem kyseliny šťavelové (špenát, reveň, angrešt, rybíz). Tím by se totiž snižovala využitelnost vápníku,“ varuje nás dietoložka. Mezi těmito druhy potravin je dobré dodržet časový odstoup cca 3 hodin. To se netýká malého množství vlákniny, které je například v jogurtu s trochou musli.

Jestliže však chcete mít v boji proti osteoporóze čisté svědomí, jenom vápník nestačí. Zaměřte se i na příjem vitamínu D a K, hořčíku a zinku a snažte se hýbat. Alespoň choďte, chůze je totiž optimální volbou. Vyhýbejte se nadměrnému pití alkoholu a cigaretám.
Další rady a tipy najdete na www.bileplus.cz.


Denní potřeba vápníku v mg
Dospívající: 1 300–1 500
Dospělí do 50 let: 800–1 000
Dospělí nad 50 let: 1 200–1 500
Těhotné a kojící ženy: 1 200

Další články z rubriky

Komentáře (15)

Datum Autor Nadpis
02. 04. 2014 Hanka bezbolestný pohyb (reakcí: 3)
02. 04. 2014 Eva Zdravé klouby (reakcí: 0)
26. 03. 2014 Věrka Konec bolavým kloubům (reakcí: 0)
15. 10. 2013 gabina Gabina (reakcí: 0)
01. 10. 2013 sarina klouby (reakcí: 0)
27. 07. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
27. 02. 2012 Cepea mrcha jedna (reakcí: 0)
17. 02. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
04. 02. 2012 Bobina1 - (reakcí: 1)
31. 01. 2012 Mlny17 .. (reakcí: 2)
31. 01. 2012 ka blbost (reakcí: 0)
31. 01. 2012 Daniela76 Osteoporóza (reakcí: 0)
31. 01. 2012 krockovapavla :) (reakcí: 0)
31. 01. 2012 Bobina1 - (reakcí: 0)
31. 01. 2012 Bobina1 - (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Goldwell Lak na vlasy pro objem Stylesign Volume

Goldwell Lak na vlasy pro objem Stylesign Volume

Maximální fixace a dlouhotrvající objem!

Testy kosmetiky: Vlasová | vydáno 09. 12. 2016

Naše tipy

Dnešní horoskop

Panna

10. 12. 2016 Horoskop Panna

Situaci, kterou se snažíš vyřešit, komplikuje mnoho nešťastných náhod, nic se ti nedaří zrealizovat ani dokončit. Vez... Celý horoskop

Karta dne

Poustevníik
Ve tvém současném stavu bude zapotřebí zvážit všechny možnosti, neukvapuj se v žádném rozhodnutí a dovol si na chvíli poodstoupit stranou, abys mohla případné nedostat...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Výklady karet, láska i Vánoce aneb Nový t...

Taky už tě tak stresuje, jak nezadržitelně se Vánoce blíží? Začínáš panikařit, protože ještě nemáš nakoupené všechny ...

Celý článek

Módní policie

Bydlete lépe s Living.cz

TOPlist