Femina.cz » Magazín » Wellness » Zapamatujte si: JÍDLO JE i NA HRANÍ! .-) Špízy ala zdravá strava

Zapamatujte si: JÍDLO JE i NA HRANÍ! .-) Špízy ala zdravá strava

Zapamatujte si: JÍDLO JE i NA HRANÍ! .-) Špízy ala zdravá strava

Magazín: Wellness | autor: Julie Zákostelecká | vydáno 07. 03. 2007

Nenechte si ujít rady nutriční terapeutky Julie Zákostelecké na stále diskutovanější problém dětské obezity a stravovacích zvyků i zlozvyků nás rodičů. Ne vždy je příklad hodný následování, proto nakoukněte, v jakém věku by dítě mělo vypít kolik tekutin a jakých, co je to pojem druhá večeře, jak nabízet stravu človíčku jako originálu a jak zní desatero pro děti + správná versus špatná skladba potravin od rána až do večera! a nakonec nápad, jak nejen dětem oživit stolování!

Zásady výživy pro děti: Je hlad převlečená žízeň 1. Měli bychom dětem dopřát pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, mléčné výrobky, libové maso, ryby a drůbež. 2. Děti bychom neměli nechat hladovět, ale ani přejídat se. 3. Měli by jíst pravidelně 5-6x denně, velikost porce vždy přizpůsobíme jejich růstu a pohybové aktivitě. 4. Dodáváme dětem kvalitní zdroje bílkovin. 5. Několikrát denně podáváme mléčné výrobky. 6. Měli bychom upřednostňovat kvalitní rostlinné tuky a oleje před živočišnými. 7. Děti bychom měli učit střídmosti v konzumaci cukru, sladkostí a slazených nápojů. 8. Dětem bychom neměli dosolovat pokrmy a měli bychom se vyhýbat potravinám, které obsahují velké množství soli (pozor na brambůrky, konzervy, velké množství uzenin). 9. Děti bychom měli naučit správnému pitnému režimu, měli by vypít více než 1 litr za den. 10. Dětem bychom měli jít příkladem, učit je zdravému způsobu života a zajímat se o to, co jí mimo domov. Rostou jako z vody... Jelikož děti jsou většinou dost aktivní, zapomínají dostatečně pít. Měli bychom tomu tedy předcházet a kontrolovat, zda naše dítě vypilo dostatek tekutin. Množství tekutin doporučované dětem je závislé na věku dítěte, hmotnosti a fyzické aktivitě. Nedostatek tekutin může vést k únavě, bolestem hlavy, zácpě či potížím s ledvinami. Doporučovaný příjem tekutin: 4-7 let - 1,6 l 7-10 let - 1,8 l 10-13 let - 2,15 l 13-15 let - 2,45 l Děti i dospělí by měli pít průběžně během dne, pití by mělo být na očích, a i když jdete s dítětem ven, berte s sebou láhev s pitím. Nejlépe neslazeným. Sladké limonády – jsou pro tělo hlavně zdrojem velkého množství sacharidů, zbytečně zvyšují denní energetický příjem. Neředěné ovocné džusy – pokud nejsou zředěné vodou, obsahují také velké množství sacharidů. Na rozdíl od limonád obsahují i vitaminy, minerální látky a někdy i vlákninu. Minerální vody – nemělo by se jich vypít více jak 0,3 l za den a když je zařazujeme do pitného režimu, musíme střídat různé druhy minerálních vod (při pití jen jednoho druhu minerálky, se nám můžou hromadit minerály v těle a může to vést k tvorbě kamenů). Sycené nápoje – oxid uhličitý při časté konzumaci může způsobovat nadýmání. Také navozuje pocit toho, že jsme už zahnali žízeň, ačkoliv příjem tekutin není ještě dostatečný. Černý čaj a káva – organizmus odvodňují, obsahují kofein a mohou také způsobovat podráždění žaludku. Některé druhy bylinkových čajů – podávají se hlavně v období nemoci, jelikož mají léčebné účinky, mohlo by se tedy stát, že si na ně tělo zvykne a když budete potřebovat, dětské tělo na jeho účinky nebude reagovat. Dovolené jsou čaje z jahodníkového, maliníkového a ostružníkového listí, jablečných slupek, plodů borůvek nebo připravené směsi určené přímo pro děti. Alkoholické nápoje – alkohol u dětí způsobuje poškození mozkových buněk, jater a vede snadno k závislosti v dospělosti. Jak by měla strava vypadat SNÍDANĚ – dbáme na pestrost a rozmanitost. Ve zdravé snídani by neměly chybět cereálie, mléčná složka, ovoce a tekutiny. Snídaně by měla probíhat v klidu a měl by na ni být vyhrazen dostatek času. Správná volba potravin: pečivo s rostlinným tukem, plátek sýra nebo kvalitní šunky a kousek zeleniny nebo pečivo s pomazánkou a zeleninou či cereálie s mlékem nebo jogurtem a nebo pečivo s ovocným jogurtem Špatná volba potravin: pečivo s máslem a trvanlivým salámem nebo chléb, párky, hořčice či koblihy s marmeládou a nebo smažená vejce se slaninou, kyselá okurka PŘESNÍDÁVKA – nezapomínejte ji dávat dětem Správná volba potravin: vhodné jsou celozrnné tyčinky, jogurt, tvarohový desert, ovoce, zelenina (i ve formě salátů), chléb s pomazánkou Špatná volba potravin: pečivo se sádlem či trvanlivým salámem, hamburger či cheesburger, párek v rohlíku, grilovaná klobása, bageta, čokoládové tyčinky, sušenky, opletky OBĚD – pokud je ve školní jídelně na výběr z několika pokrmů, je dobré zpočátku dítěti s výběrem pomoci, postupně jim přenecháváme samostatnost v rozhodování, je to pro ně důležité. Nezbytnou součástí oběda by mělo být ovoce či zelenina. Není nutné, aby součástí oběda byla vždy také polévka. SVAČINA – složení závisí na aktivitě dítěte. Pokud dítě dochází na pravidelné tréninky, můžete odpolední svačiny přizpůsobit tomu, co potřebuje. Správná volba potravin: pečivo s rostlinným tukem, šunkou či tvrdým sýrem či zelenina nebo méně sladké druhy ovoce (jablka, meruňky, broskve, citrusy) Špatná volba potravin: sladké pečivo a dorty, trvanlivé salámy, paštiky, klobásy, sladké druhy ovoce (banány, hroznové víno) VEČEŘE – příležitost ke společnému setkání, ale také společnému zdravému stravování, kdy jde rodič svým dětem příkladem. U zaměstnaných rodičů bývá na přípravu méně času. V tomto případě doporučuji připravit např. zeleninový salát v různých variacích. Pokud s přípravou večeře pomáhá i dítě, má možnost vybrat i některé ingredience, je to dobrá příležitost jej naučit důležité věci o výživě. Správná volba potravin: zeleninový salát se sýrem a pečivem či těstovinový salát s jogurtovým dresingem nebo chléb s tvarohovou pomazánkou, tvrdým sýrem či šunkou Špatná volba potravin: sladké pečivo, knedlíky s omáčkou, sladké druhy ovoce, mléčné dezerty (pudinky, slazený tvaroh apod.) 2. VEČEŘE – poslední jídlo by mělo být cca 3 hodiny před spaním. Pokud dítě více sportuje můžete mu v případě hladu dát 2. večeři. Více denních jídel doporučuji také dětem, které mají nízkou hmotnost. Správná volba potravin: jogurt nebo tvaroh či kousek zeleniny Špatná volba potravin: sladkost nebo zákusek, trvanlivý salám, zmrzlina, další hlavní jídlo Zapamatujte si, jídlo JE i NA HRANÍ! .-) Tip feminy pro vás: špízy ala zdravá strava! Zapomínáme, že jíme především vůni a děti navíc citelně vnímají vizuál, jedí zkrátka očima... .-) Sami máte rádi svíčky, dekoraci a ubrousky, proto i dětem oživte talíře, či stoly maličkostmi, které vám běžně nezaberou čas. Těm menším pořiďte zajímavé příbory, větším zas dovolte (navrhněte, zaúkolujte) fantazírovat a vytvářet kulinářské výtvory. Pro lehkou večeři: Celozrné pečivo + tvrdé sýry + libovou šunku + zeleninu + ovoce + lučinu, či jinou chutnou pomazánku a vůbec vše, co dům dá a lednice nevyhodí... .-) Vše nakrájejte na plátky, či kostky, pečivo promázněte pomazánkou a dle cviku a zručnosti šup šup napíchejte na dlouhou špejli. Pro ovocnou svačinku: napíchejte na špejličky kuličky hroznového vína, trojúhelníčky ananasu, pokrájené mango, banán, jablko, hrušku, měsíčky klementinek, jahohy, švestky bez pecek... dle ročního období a žádostí chutí .-) Promaštěné tipy feminy: Oleje a tuky. Jsou důležité i pro termoregulaci! Nenaolejuje-li mne Julie, naolejuji se sám(a), vím totiž čím... Olej jako elixír života Nutriční terapeutka radí: Nutriční terapeutka – člověk jenž ovládá kalorie A» ľije tahle ta, ątíhlá planeta! I vy můľete být krásní, svěľí a plni energie... Řekni mi co jíą, a já ti řeknu jak jíst lépe… GI 55 - číslo, které vám zachrání linii! Vychvalovaná i zatracovaná - dělená strava. Je ąpatná či zdravá Ten, kdo chce zblnout, a» začně hubnout! Více, neľ nesmyslné diety, fungují ozdravné propriety... Straąák plný jedu – Botulotoxin! Pozor na cizokrajné ovoce... Silvestr, den plný alkoholu Dobré tipy, jak přeľít oslavu bez nepříjemných následků Pokud jste zimomřiví, jezte potraviny, která vás zahřejí... a naopak .-) Čaj chutná i léčí... Oolong a Pu-Erh pro krotitelky kilogramů, mladý bílý čaj i bylina Rooibos! Vyľeňte nemoci sibiřským lomcovákem! Červené víno chrání mozek... Pijte Roibos, je takřka zázračný! I káva umí zázraky... Femina vyzvídá na nutriční terapeutce Julii Zákostelecké. Ptejte se i Vy... Napište nám své otázky na adresu info@femina.cz pod heslem NUTRIČNÍ TERAPEUT, a nebo své dotazy připojte přímo k článku. (Foto: internet) It-is.cz/terapeutka

Další články z rubriky

Komentáře (1)

Datum Autor Nadpis
27. 02. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Goldwell Lak na vlasy pro objem Stylesign Volume

Goldwell Lak na vlasy pro objem Stylesign Volume

Maximální fixace a dlouhotrvající objem!

Testy kosmetiky: Vlasová | vydáno 09. 12. 2016

Naše tipy

Dnešní horoskop

Ryby

10. 12. 2016 Horoskop Ryby

Slíbila jsi společný den rodině, když v tom zavolá kamarádka a bude se tě snažit vytáhnout na kafe. Raději odmítni a ... Celý horoskop

Karta dne

Poustevníik
Ve tvém současném stavu bude zapotřebí zvážit všechny možnosti, neukvapuj se v žádném rozhodnutí a dovol si na chvíli poodstoupit stranou, abys mohla případné nedostat...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Výklady karet, láska i Vánoce aneb Nový t...

Taky už tě tak stresuje, jak nezadržitelně se Vánoce blíží? Začínáš panikařit, protože ještě nemáš nakoupené všechny ...

Celý článek

Stojí za hřích

Bydlete lépe s Living.cz

TOPlist