Femina.cz » Magazín » Wellness » VITAMÍNY SKUPINY B - nejsou žádná béčka, nýbrž ochránci našich metabolismů!

VITAMÍNY SKUPINY B   - nejsou žádná béčka, nýbrž ochránci našich metabolismů!

VITAMÍNY SKUPINY B - nejsou žádná béčka, nýbrž ochránci našich metabolismů!

Magazín: Wellness | vydáno 25. 10. 2005

Mezi vitamíny skupiny B patří: B1-tiamin, B2-riboflavin, B3-niacin, B6-pyridoxin, B12-kobalamin, H-biotin, B15, cholin, inozytol, kyselina paraaminobenzoová, pantotenová a kyselina listová. Všechny jsou rozpustné ve vodě. Vitaminy skupiny B působí již ve velmi malých dávkách.

Vitamín B1 - thiamin Brání únavě, napomáhá dobrému trávení a chuti k jídlu. Nedostatek vitamínu B1 způsobuje nespavost, nedostatek iniciativy, neschopnost koncentrace, nejistotu a deprese. Potřebu vitamínu B1 zvyšuje větší konzumace moučných jídel a sladkých pokrmů a také alkohol. Potřeba vitamínu B1 stoupá v těhotenství a při kojení, také roste při léčbě antibiotiky, průjmech při těžkých stresech a při velké fyzické námaze. Výhodou je, že pokud konzumujeme zdroje vitamínu B1, automaticky dostáváme i jiné vitamíny skupiny B. Zdroje: sušené pivovarské droždí, pšeničné klíčky, otruby, játra. Není v semenech slunečnice a sezamu. Dále ovesné vločky, fazole a brambory. Také černý chléb, vepřové vnitřnosti, neloupaná rýže, pohanka, chřest, listnatá zelenina, lískové ořechy, sušené ovoce obsahují vitamín B1. Pozn.: Při tzv. redukčních dietách, kdy hrozí projevy jako únava a zmatenost. Vitamín B2 - riboflavin Pomáhá spalovat cukry, upravuje energetické mechanismy. Je velmi potřebný pro vývoj mozku dítěte. Nedostatek se projevuje drobnými vráskami nad ústy, pálením nebo suchem v očích, loupání nosu, uší a čela, mastícími se vlasy a červenáním očních víček. Některé z příznaků jsou podobné i při nedostatku železa. Vitamíny B2 snáší dobře vysoké teploty, ne však světlo a je ve vodě rozpustný. Tedy potraviny nikdy nevařit bez přikrytí a po vaření vodu nevylévat! Část vitamínu se ničí v lednici. Dále tento vitamín ničí antibiotika, antikoncepční tabletky, utišující léky a nesprávné rozmrazování masa. Zdroje: droždí, pivovarské droždí, mléko, tvaroh, vejce, kakao, vlašské ořechy, ryby a brambory. Vitamín B3 - niacin Pomáhá likvidovat některé složky cholesterolu a tuků v krvi. Bez vitamínu B3 nemůže pracovat mozek. Nedostatek se projevuje nespavostí, neklidem, podrážděností, rozptýleností a neschopností se soustředit. Pozor při redukčních dietách se ztrácí spousty vitamínů a navíc se mnohonásobně zvyšuje metabolismus! Kdo má rád sladkosti a pije alkohol, u toho se spotřeba vitamínu B3 zvyšuje asi 2-3x. Zdroje: játra, tuňák, maso hlavně krocan. Dále je obsažen v semenech slunečnice, v arašídech, tmavém pečivu, suchých fazolích i hrachu a nejvíce v pivovarském droždí. Vitamín B6 - pyridoxin Je součástí enzymů a hraje velkou roli v metabolismu tuků a bílkovin. Nedostatek vitamínu B6 se špatně rozlišuje, protože příznaky jsou podobné nedostatku jiných vitamínů skupiny B. Při velkých bolestech v lýtkách během noci je možno předpokládat, že se jedná o nedostatek vitamínu B6. Jestliže se objevuje brnění v rukou, třepotání očních víček a přitom se špatně spí a hodně zapomíná, je nedostatek vitamínu B6 dost pravděpodobný. Velmi důležitý je tento vitamín při onemocnění cukrovkou. Zdroje: především droždí, pšeničné klíčky, ořechy, arašídy, otruby a černé pečivo, brambory, banány, vejce, zelí a fazole. Vitamín B12 - kobalamin Pomáhá především při léčbě anémie. Je to velmi potřebný vitamín a jako lék velmi oblíbený. Vitamín B12 hraje velmi důležitou úlohu v regulaci a správné funkci nervové soustavy. V podstatě by k nedostatku vitamínu B12 nemělo vůbec docházet, protože denní dávku bezpečně pokryje pestrá strava s obsahem masa, mléka a vajec. Nedostatek se projevuje únavou, oslabením, pálením jazyka, žaludečními potížemi s nespavostí. Jedná se o typicky anemické příznaky, které doprovází bledost kůže až \"průsvitná\" pokožka. Antikoncepční tablety nebo závislost na více lécích může zásoby vitamínu B12 úplně zlikvidovat. Nedostatkem trpí velmi často také vegetariáni, vegani a makrobiotici. Zdroje: Hovězí a telecí játra, droždí. Jinak jediným zdrojem jsou živočišné produkty. zdroj: www.fzv.cz

Další články z rubriky

Komentáře (2)

Datum Autor Nadpis
21. 07. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
01. 10. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Victoria´s Secret Fearless - tělové mléko

Victoria´s Secret Fearless - tělové mléko

Nechte se unést podmanivými tóny!

Testy kosmetiky: Tělová | vydáno 08. 12. 2016

Naše tipy

Dnešní horoskop

Beran

08. 12. 2016 Horoskop Beran

Pokud dlouho otálíš s tím, aby sis řekla o vyšší plat, dnes je k tomu vhodná doba. Šéf ocení tvou poctivou práci a na... Celý horoskop

Karta dne

Věž
Vše, co jsi až doposud vykonala, je v destrukci, situace, kterou jsi dlouho nemohla dořešit, bouchne jako sopka a její žhavá láva rozmetá všechno kolem tebe. Zničí vše...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Výklady karet, láska i Vánoce aneb Nový t...

Taky už tě tak stresuje, jak nezadržitelně se Vánoce blíží? Začínáš panikařit, protože ještě nemáš nakoupené všechny ...

Celý článek

Módní policie

Bydlete lépe s Living.cz

TOPlist