Femina.cz » Magazín » Wellness » VITAMÍNY SKUPINY B - nejsou žádná béčka, nýbrž ochránci našich metabolismů!

VITAMÍNY SKUPINY B   - nejsou žádná béčka, nýbrž ochránci našich metabolismů!

VITAMÍNY SKUPINY B - nejsou žádná béčka, nýbrž ochránci našich metabolismů!

Magazín: Wellness | vydáno 25. 10. 2005

Mezi vitamíny skupiny B patří: B1-tiamin, B2-riboflavin, B3-niacin, B6-pyridoxin, B12-kobalamin, H-biotin, B15, cholin, inozytol, kyselina paraaminobenzoová, pantotenová a kyselina listová. Všechny jsou rozpustné ve vodě. Vitaminy skupiny B působí již ve velmi malých dávkách.

Vitamín B1 - thiamin Brání únavě, napomáhá dobrému trávení a chuti k jídlu. Nedostatek vitamínu B1 způsobuje nespavost, nedostatek iniciativy, neschopnost koncentrace, nejistotu a deprese. Potřebu vitamínu B1 zvyšuje větší konzumace moučných jídel a sladkých pokrmů a také alkohol. Potřeba vitamínu B1 stoupá v těhotenství a při kojení, také roste při léčbě antibiotiky, průjmech při těžkých stresech a při velké fyzické námaze. Výhodou je, že pokud konzumujeme zdroje vitamínu B1, automaticky dostáváme i jiné vitamíny skupiny B. Zdroje: sušené pivovarské droždí, pšeničné klíčky, otruby, játra. Není v semenech slunečnice a sezamu. Dále ovesné vločky, fazole a brambory. Také černý chléb, vepřové vnitřnosti, neloupaná rýže, pohanka, chřest, listnatá zelenina, lískové ořechy, sušené ovoce obsahují vitamín B1. Pozn.: Při tzv. redukčních dietách, kdy hrozí projevy jako únava a zmatenost. Vitamín B2 - riboflavin Pomáhá spalovat cukry, upravuje energetické mechanismy. Je velmi potřebný pro vývoj mozku dítěte. Nedostatek se projevuje drobnými vráskami nad ústy, pálením nebo suchem v očích, loupání nosu, uší a čela, mastícími se vlasy a červenáním očních víček. Některé z příznaků jsou podobné i při nedostatku železa. Vitamíny B2 snáší dobře vysoké teploty, ne však světlo a je ve vodě rozpustný. Tedy potraviny nikdy nevařit bez přikrytí a po vaření vodu nevylévat! Část vitamínu se ničí v lednici. Dále tento vitamín ničí antibiotika, antikoncepční tabletky, utišující léky a nesprávné rozmrazování masa. Zdroje: droždí, pivovarské droždí, mléko, tvaroh, vejce, kakao, vlašské ořechy, ryby a brambory. Vitamín B3 - niacin Pomáhá likvidovat některé složky cholesterolu a tuků v krvi. Bez vitamínu B3 nemůže pracovat mozek. Nedostatek se projevuje nespavostí, neklidem, podrážděností, rozptýleností a neschopností se soustředit. Pozor při redukčních dietách se ztrácí spousty vitamínů a navíc se mnohonásobně zvyšuje metabolismus! Kdo má rád sladkosti a pije alkohol, u toho se spotřeba vitamínu B3 zvyšuje asi 2-3x. Zdroje: játra, tuňák, maso hlavně krocan. Dále je obsažen v semenech slunečnice, v arašídech, tmavém pečivu, suchých fazolích i hrachu a nejvíce v pivovarském droždí. Vitamín B6 - pyridoxin Je součástí enzymů a hraje velkou roli v metabolismu tuků a bílkovin. Nedostatek vitamínu B6 se špatně rozlišuje, protože příznaky jsou podobné nedostatku jiných vitamínů skupiny B. Při velkých bolestech v lýtkách během noci je možno předpokládat, že se jedná o nedostatek vitamínu B6. Jestliže se objevuje brnění v rukou, třepotání očních víček a přitom se špatně spí a hodně zapomíná, je nedostatek vitamínu B6 dost pravděpodobný. Velmi důležitý je tento vitamín při onemocnění cukrovkou. Zdroje: především droždí, pšeničné klíčky, ořechy, arašídy, otruby a černé pečivo, brambory, banány, vejce, zelí a fazole. Vitamín B12 - kobalamin Pomáhá především při léčbě anémie. Je to velmi potřebný vitamín a jako lék velmi oblíbený. Vitamín B12 hraje velmi důležitou úlohu v regulaci a správné funkci nervové soustavy. V podstatě by k nedostatku vitamínu B12 nemělo vůbec docházet, protože denní dávku bezpečně pokryje pestrá strava s obsahem masa, mléka a vajec. Nedostatek se projevuje únavou, oslabením, pálením jazyka, žaludečními potížemi s nespavostí. Jedná se o typicky anemické příznaky, které doprovází bledost kůže až \"průsvitná\" pokožka. Antikoncepční tablety nebo závislost na více lécích může zásoby vitamínu B12 úplně zlikvidovat. Nedostatkem trpí velmi často také vegetariáni, vegani a makrobiotici. Zdroje: Hovězí a telecí játra, droždí. Jinak jediným zdrojem jsou živočišné produkty. zdroj: www.fzv.cz

Další články z rubriky

Komentáře (2)

Datum Autor Nadpis
21. 07. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
01. 10. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Nivea Pečující olej do koupele Beauty Oil

Nivea Pečující olej do koupele Beauty Oil

Dopřejte si péči jako v lázních u vás doma!

Testy kosmetiky: Tělová | vydáno 23. 02. 2017

Naše tipy

Dnešní horoskop

Ryby

23. 02. 2017 Horoskop Ryby

Dnes bude málokdo naslouchat hlasu rozumu, každý se bude snažit prosadit svoji pravdu. Díky tomu se nebudeš schopná s... Celý horoskop

Karta dne

Paže pentaklu
Na cestě k tobě je skvělá zpráva ohledně tvých financí! Tvé plány, které ses rozhodla uskutečnit, se pomalu ale jistě naplňují! Jen tak dál, neboj se postupovat stále ...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

PMS, hubnutí i průšvihy aneb Nový týden n...

Taky tak ráda soudíš všechny ty, kterým se povede nějaký kolosální průšvih? A je úplně jedno, jestli jde o nevěru, ka...

Celý článek

Stojí za hřích

TOPlist