Femina.cz » Magazín » Wellness » SOLIT, ČI NESOLIT Sůl ve výživě, denní potřeba soli a její plusy i mínusy

SOLIT, ČI NESOLIT  Sůl ve výživě, denní potřeba soli a její plusy i mínusy

SOLIT, ČI NESOLIT Sůl ve výživě, denní potřeba soli a její plusy i mínusy

Magazín: Wellness | vydáno 06. 06. 2005

Žijeme v zemi, která nemá problémy s hladem, spíše naopak. Mnohdy se však dopouštíme velkých chyb v našich stravovacích zvyklostech. Patří k nim vysoký energetický příjem způsobený nadměrnou konzumací tuku, ale i cukru, dále alkoholu a také vysokou spotřebou kuchyňské soli. MÍSTO SOLI BYLINKY JAKÁ DENNÍ DÁVKA SOLI, JE PRO ORGANISMUS NEŠKODNÁ JAK VYBÍRAT POTRAVINY

Sůl kuchyňská je sloučenina sodíku (Na) a chlóru (Cl). Sůl je velmi populární při zvýrazňování chuti pokrmů a při konzervování potravin. Pro naše zdraví je však přílišný konzum soli nevhodný. 2,5 g soli obsahuje 1 g sodíku. Sodík zadržuje v těle vodu a zvyšuje krevní tlak. Vysoký krevní tlak zatěžuje srdce, nepříznivě působí na cévy a má úzký vztah k vzniku mozkové mrtvice a srdečního selhání. Je to snad dost důvodů proč máme v zájmu svého zdraví snížit spotřebu soli. Zvyknutí na méně slanou chuť, je možné. Zvýraznění chuti lze velmi dobře dosáhnout pomocí různých bylinek, hub a vhodnou volbou potravin k přípravě pokrmů. Mlsat můžeme sušené ovoce a ořechy, což našemu zdraví velmi prospěje zejména v zimních a jarních měsících. V ostatním období sáhněme po čerstvém ovoci a zelenině. Proč ne třeba mrkvový salát s jablkem? Je zcela na našem rozhodnutí, zda chceme být zdraví až do vyššího věku, či ne. Pro správnou funkci chemických pochodů probíhajících v lidském těle se za dostatečný považuje příjem soli kuchyňské v množství 1 g denně. Za bezpečnou, zdraví neškodnou dávku pro většinu z nás je považováno 6 g, maximálně 8 g denně. Průměrná spotřeba v naší populaci činí asi 15 g denně. Není proto divu, že vysokým krevním tlakem u nás trpí tolik obyvatel. Denní potřeba minerálních látek, tudíž i sodíku se liší podle životního stylu. Intenzivní sportovní výkony jsou spojeny se zvýšením metabolismu, pocením a tudíž větší ztráta soli i minerálních látek, proto je nutno denní dávku zvýšit. Také při horečnatých onemocněních nebo silných průjmech je třeba zvýšit i spotřebu soli. Naopak při onemocnění ledvin, obezitě, při některých chorobách srdce, vysokém krevním tlaku, je mnohdy nutno sůl z potravy omezit. Návyk na slanou chuť se vyvíjí postupně. Pokud není v rodině zvykem solit hodně, děti si tento zvyk neosvojí a k uspokojivému pocitu slané chuti jim potom postačí daleko menší dávka soli než dítěti, které od malinka dostávalo často uzeniny, u televize s rodiči jedlo solené oříšky nebo chipsy a po vzoru dospělých si polévku solilo ještě než ji ochutnalo. Mimochodem tento zvyk je mezi námi velmi rozšířen - všimněte si spolustolovníků v restauracích a jídelnách. Sůl je obsažena v mnoha potravinářských výrobcích, zejména v uzenářských a v konzervovaných potravinách. Velkým zdrojem kuchyňské soli jsou samozřejmě také veškeré (velmi oblíbené) solené pochoutky typu chipsů, slaných tyčinek a solených oříšků. Sodík je obsažen také v různých typech solí, které jsou prodávány jako mořská sůl, případně alpská sůl. Rozdíl proti běžné kuchyňské soli je v obsahu dalších minerálních látek a ve vzájemném poměru těchto látek. Vždy se informujte na obalu, jaké je složení příslušného výrobku. Doporučené způsoby snížení spotřeby soli: 1. Základní potraviny obsahují málo soli: obiloviny, mouka, brambory, rýže, zelenina, mléko, maso. 2. Jak vybírat potraviny při nákupu: Musíme si uvědomit, že již konzumací výrobků potravinářské průmyslu se do našeho organismu dostává 50% doporučeného denního množství soli. · pečivo \"zdobené\" solí nekupujeme, stejně sůl nalepenou na různé druhy slaných tyčinek · uzeniny, salámy, masové konzervy obsahují 2 - 3 g, ale mnohdy až 10 g soli ve 100 g výrobku · sýry 2 - 4 g / 100g · chléb a pečivo 0,4 - 0,7 g/100 g · značné množství soli obsahují také zeleninové konzervy a zeleniny v kyselých nálevech · málo je známo, že velký obsah sodíku je také v ochucovadlech, jako je glutamát sodný typ Vegeta koření, polévkové koření, polévkové kostky, déle prášek do pečiva, kakao v prášku, tudíž i čokoláda a některé minerální vody · snížíme postupně množství soli přidávané do pokrmů při jejich technologické přípravě · nepřisolujeme hotové jídlo, ani solí ani tekutým kořením. www.fzv.cz

Další články z rubriky

Komentáře (4)

Datum Autor Nadpis
13. 06. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
16. 09. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
16. 09. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
07. 07. 2011 Zuzana2403 Solit či nesolit (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Eucerin Krém na nohy UreaRepair Plus 10%

Eucerin Krém na nohy UreaRepair Plus 10%

Pro zdravou pokožku nohou a krásná chodidla!

Testy kosmetiky: Tělová | vydáno 24. 03. 2017

Naše tipy

Dnešní horoskop

Panna

24. 03. 2017 Horoskop Panna

Strach tě jen zbytečně odvádí od příznivého řešení. Zastav se na chvíli a zeptej se, čeho se vlastně tolik bojíš? Nev... Celý horoskop

Karta dne

Sedm mečů
Můžeš se cítit vyčerpaná a stát téměř na pokraji sil díky porážce, kterou jsi právě prožila. Pokud jsi o něco důležitého přišla a nezískala jsi to právě čestným způsob...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Femina v novém kabátku

Nový týden je tady a s ním také konečně po dlouhé zimě oficiálně přichází jaro. Také už se nemůžeš dočkat, až se přír...

Celý článek

Módní policie

TOPlist