Femina.cz » Magazín » Wellness » SOLIT, ČI NESOLIT Sůl ve výživě, denní potřeba soli a její plusy i mínusy

SOLIT, ČI NESOLIT  Sůl ve výživě, denní potřeba soli a její plusy i mínusy

SOLIT, ČI NESOLIT Sůl ve výživě, denní potřeba soli a její plusy i mínusy

Magazín: Wellness | vydáno 06. 06. 2005

Žijeme v zemi, která nemá problémy s hladem, spíše naopak. Mnohdy se však dopouštíme velkých chyb v našich stravovacích zvyklostech. Patří k nim vysoký energetický příjem způsobený nadměrnou konzumací tuku, ale i cukru, dále alkoholu a také vysokou spotřebou kuchyňské soli. MÍSTO SOLI BYLINKY JAKÁ DENNÍ DÁVKA SOLI, JE PRO ORGANISMUS NEŠKODNÁ JAK VYBÍRAT POTRAVINY

Sůl kuchyňská je sloučenina sodíku (Na) a chlóru (Cl). Sůl je velmi populární při zvýrazňování chuti pokrmů a při konzervování potravin. Pro naše zdraví je však přílišný konzum soli nevhodný. 2,5 g soli obsahuje 1 g sodíku. Sodík zadržuje v těle vodu a zvyšuje krevní tlak. Vysoký krevní tlak zatěžuje srdce, nepříznivě působí na cévy a má úzký vztah k vzniku mozkové mrtvice a srdečního selhání. Je to snad dost důvodů proč máme v zájmu svého zdraví snížit spotřebu soli. Zvyknutí na méně slanou chuť, je možné. Zvýraznění chuti lze velmi dobře dosáhnout pomocí různých bylinek, hub a vhodnou volbou potravin k přípravě pokrmů. Mlsat můžeme sušené ovoce a ořechy, což našemu zdraví velmi prospěje zejména v zimních a jarních měsících. V ostatním období sáhněme po čerstvém ovoci a zelenině. Proč ne třeba mrkvový salát s jablkem? Je zcela na našem rozhodnutí, zda chceme být zdraví až do vyššího věku, či ne. Pro správnou funkci chemických pochodů probíhajících v lidském těle se za dostatečný považuje příjem soli kuchyňské v množství 1 g denně. Za bezpečnou, zdraví neškodnou dávku pro většinu z nás je považováno 6 g, maximálně 8 g denně. Průměrná spotřeba v naší populaci činí asi 15 g denně. Není proto divu, že vysokým krevním tlakem u nás trpí tolik obyvatel. Denní potřeba minerálních látek, tudíž i sodíku se liší podle životního stylu. Intenzivní sportovní výkony jsou spojeny se zvýšením metabolismu, pocením a tudíž větší ztráta soli i minerálních látek, proto je nutno denní dávku zvýšit. Také při horečnatých onemocněních nebo silných průjmech je třeba zvýšit i spotřebu soli. Naopak při onemocnění ledvin, obezitě, při některých chorobách srdce, vysokém krevním tlaku, je mnohdy nutno sůl z potravy omezit. Návyk na slanou chuť se vyvíjí postupně. Pokud není v rodině zvykem solit hodně, děti si tento zvyk neosvojí a k uspokojivému pocitu slané chuti jim potom postačí daleko menší dávka soli než dítěti, které od malinka dostávalo často uzeniny, u televize s rodiči jedlo solené oříšky nebo chipsy a po vzoru dospělých si polévku solilo ještě než ji ochutnalo. Mimochodem tento zvyk je mezi námi velmi rozšířen - všimněte si spolustolovníků v restauracích a jídelnách. Sůl je obsažena v mnoha potravinářských výrobcích, zejména v uzenářských a v konzervovaných potravinách. Velkým zdrojem kuchyňské soli jsou samozřejmě také veškeré (velmi oblíbené) solené pochoutky typu chipsů, slaných tyčinek a solených oříšků. Sodík je obsažen také v různých typech solí, které jsou prodávány jako mořská sůl, případně alpská sůl. Rozdíl proti běžné kuchyňské soli je v obsahu dalších minerálních látek a ve vzájemném poměru těchto látek. Vždy se informujte na obalu, jaké je složení příslušného výrobku. Doporučené způsoby snížení spotřeby soli: 1. Základní potraviny obsahují málo soli: obiloviny, mouka, brambory, rýže, zelenina, mléko, maso. 2. Jak vybírat potraviny při nákupu: Musíme si uvědomit, že již konzumací výrobků potravinářské průmyslu se do našeho organismu dostává 50% doporučeného denního množství soli. · pečivo \"zdobené\" solí nekupujeme, stejně sůl nalepenou na různé druhy slaných tyčinek · uzeniny, salámy, masové konzervy obsahují 2 - 3 g, ale mnohdy až 10 g soli ve 100 g výrobku · sýry 2 - 4 g / 100g · chléb a pečivo 0,4 - 0,7 g/100 g · značné množství soli obsahují také zeleninové konzervy a zeleniny v kyselých nálevech · málo je známo, že velký obsah sodíku je také v ochucovadlech, jako je glutamát sodný typ Vegeta koření, polévkové koření, polévkové kostky, déle prášek do pečiva, kakao v prášku, tudíž i čokoláda a některé minerální vody · snížíme postupně množství soli přidávané do pokrmů při jejich technologické přípravě · nepřisolujeme hotové jídlo, ani solí ani tekutým kořením. www.fzv.cz

Další články z rubriky

Komentáře (4)

Datum Autor Nadpis
13. 06. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
16. 09. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
16. 09. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
07. 07. 2011 Zuzana2403 Solit či nesolit (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Gliss Kur Šampón Ultimate Color

Gliss Kur Šampón Ultimate Color

Pro zářivý lesk vlasů...

Testy kosmetiky: Vlasová | vydáno 05. 12. 2016

Naše tipy

Dnešní horoskop

Býk

05. 12. 2016 Horoskop Býk

Pokud se vydáváš na cesty, rozhodně si dobře nastuduj mapu nebo použij navigaci, jinak hrozí, že zabloudíš i na místě... Celý horoskop

Karta dne

Sedm pohárů
Zpráva, která k tobě přichází, tě velmi nemile překvapí. Budeš postavena přes složité a náročné rozhodování. Nic neuspěchej, dopřej si dostatek času na odpověď a pořád...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Výklady karet, láska i Vánoce aneb Nový t...

Taky už tě tak stresuje, jak nezadržitelně se Vánoce blíží? Začínáš panikařit, protože ještě nemáš nakoupené všechny ...

Celý článek

Stojí za hřích

TOPlist