Femina.cz » Magazín » Wellness » Řekni mi co jíš, a já ti řeknu jak jíst lépe… GI 55 - číslo, které vám zachrání linii!

Řekni mi co jíš, a já ti řeknu jak jíst lépe… GI 55 - číslo, které vám zachrání linii!

Řekni mi co jíš, a já ti řeknu jak jíst lépe… GI 55 - číslo, které vám zachrání linii!

Magazín: Wellness | vydáno 20. 11. 2006

Tentokrát si přiblížíme pojem glykemický index - ověříme si, že není číslo jako číslo! Dozvíme se, jak snadno vyzrát na mlsnou, jaké potraviny zařadit do jídelníčku a osobní fígl prozradí nutriční terapeutka Julie Zákostelecká... Co myslíte, lze „převychovat“ člověka, který má již své stravovací rituály hluboce vryty do kůže

Můžete nám dnes přiblížit, co je to vlastně glykemický index, o kterém slýcháme z každého mediálního koutu Víme, že sacharidy tvoří základ stravy, jsou jediným okamžitě využitelným zdrojem energie. Naše tělo si hlídá, aby hladina glukózy v krvi, tzv. glykémie, byla pokud možno stálá. Když klesne pod určitou hranici (tzv. hypoglykémie), začneme cítit hlad, mozek odmítá vyvíjet jakoukoli činnost (nemůžeme se soustředit, jsme nervózní), pociťujeme nevolnost od žaludku a v mnoha případech nás začne bolet hlava. Krátce poté, kdy sníme cokoli s obsahem sacharidů, hladina cukru v krvi stoupne. Na to zareaguje slinivka břišní tím, že vyplaví inzulín, který začne rychle vypuzovat přebytečný cukr z krve. Po nějaké době hladina cukru v krvi zase klesá, takže dostáváme hlad. Tyto stavy lze samozřejmě zahnat konzumací dalšího jídla, ale tím se opět rozhoupe hladina cukru v krvi. Čím častěji dochází k těmto prudkým výkyvům, tím je větší pravděpodobnost vzniku nadváhy. Glykemický index (GI) potravin je číselný údaj, který vyjadřuje účinek potraviny na zvýšení hladiny cukru v krvi ve srovnání s referenční potravinou tj. glukózou. Čím vyšší číslo GI, tím rychleji stoupá hladina cukru v krvi a naopak. Není to totéž jako nízký či vysoký obsah sacharidů a hodnota GI se nepřekrývá ani s hodnotou kalorickou. Potraviny se středním a nízkým glykemickým indexem jsou schopny prodloužit sytost. Princip je jednoduchý - čím nižší glykemický index příslušné potraviny, tím déle našemu tělu trvá, než přijaté sacharidy ve stravě rozloží na jednotlivé glukózové jednotky, a tím pozvolnější je kolísání krevního cukru. Do jídelníčku bychom měli zařazovat potraviny s GI pod 55, tedy s nízkým GI a vyvarovat bychom se měli potravinám s GI nad 70. Výše indexu je ovlivněna vzájemným poměrem tří základních živin, tedy sacharidů, tuků a bílkovin, obsahem vlákniny (jež zpomaluje využití cukrů), způsobem zpracování potravy, kyselostí potravin (kyseliny GI snižují) a samozřejmě velikostí porce (malé porce = méně cukru). Obecně lze říci, že pokud budou dva lidé držet dietu o stejné energetické hodnotě, je pravděpodobné, že zhubne více ten, který bude jíst potraviny s nižším GI. Pokud ve své stravě dáváme přednost konzumaci potravin s vyšším glykemickým indexem, podporujeme tím především nadměrné ukládání tukových zásob, jinými slovy směřujeme k obezitě. V souvislosti s tím roste riziko vzniku srdečně-cévních chorob, diabetu 2. typu a některých typů rakoviny (především střev a prsu). Navíc nárazový vzestup cukru v krvi sníží množství HDL (dobrého) cholesterolu a zvýší hladinu triglyceridů v krvi. Výsledkem je rostoucí tendence k tvorbě nebezpečných krevních sraženin. Babičky vždy tvrdily, že je dobré jíst vše, ale s mírou, glykemický index se ovšem s babiččinými názory příliš neshoduje. Jaké potraviny tedy rozhodně zařadit do jídelníčku, a které naopak dočista vyškrtnout Jak už jsem napsala výše, do našeho jídelníčku bychom měli zařazovat potraviny s nízkým a středním glykemickým indexem. Na ukázku jsem pro vás připravila tabulku, kde jsou uvedeny některé potraviny a jejich GI. Glukóza 100 Smažené hranolky 95 Bramborová kaše 90 Předvařená rýže 90 Vařená mrkev 85 Mouka pšeničná 85 Popcorn bez cukru 82 Donut 75 Meloun červený 73 Coca-cola 70 Celozrnný chléb 65 Brambory vařené ve slupce 65 Bílá rýže 60 Bílé těstoviny 55 Natural rýže 50 Hroznové víno 40 Těstoviny celozrnné 40 Jablko 30 Čočka 30 Mléko 30 Grapefruit 22 Vlašské ořechy 15 Zelí 10 Paprika 10 Rajče 10 V tabulce si povšimněte hodnot např. u předvařené rýže, bílé rýže a natural rýže či u bílých těstovin a těstovin celozrnných. Do jídelníčku bychom tedy měli zařazovat hodně ovoce (dávejme pozor na hodně sladké ovoce, jako je hroznové víno, banán a meloun), zeleniny a celozrnných výrobků. Naopak vyhnout bychom se měli chipsům, hranolkům, slazeným limonádám, sladkostem, výrobkům z bílé mouky a hodně sladkým druhům ovoce. Zvyk je jak se říká, obnošená košile, je možné „převychovat“ člověka, který má již své stravovací rituály hluboce vryty do kůže Jak odborníci „krotí“ neovladatelné chutě strávníků, kteří chtě nechtě boří vystavěné mantinely k lednici Prozradíte nám Váš osobní vyzkoušený fígl Převychovat člověka lze, ale musí chtít. Pokud se změnit nebude chtít, asi s ním žádné zázraky nenaděláme, ale pokud bude mít vůli začít bojovat, je na dobré cestě ke změně svých stravovacích zvyklostí. Mnoho mých pacientek mi říká, že potom, co se začali stravovat zdravěji, tak se cítí lépe, mají více energie a určité potraviny jim jsou odporné, i když je před hubnutím měly rády. A jak zkrotit neovladatelné chutě Tím, že budeme jíst pravidelně bez velkých přestávek v menších porcích a budeme dávat samozřejmě i pozor na GI. Pokud nebudeme mít velké výkyvy hladiny glukózi v krvi, nebudeme mít ani chutě na sladké. Osobní fígl… Svou stravu si plánujte alespoň den dopředu. Jídlo si uvařte večer, dejte si ho do mističek a ty si potom vezměte s sebou do práce. Když budete mít jídlo stále při ruce, naučíte se jíst pravidelně a nebudete mít potřebu sáhnout po něčem „nezdravém“. It-is.cz/terapeutka Související články: Nutriční terapeutka – člověk jenž ovládá kalorie A» ľije tahle ta, ątíhlá planeta! I vy můľete být krásní, svěľí a plni energie... Příští týden nám Julie Zákostelecká osvětlí výhody a nevýhody dělené stravy. Ptejte se i Vy... Napište nám své otázky na adresu info@femina.cz pod heslem NUTRIČNÍ TERAPEUT, a nebo své dotazy připojte přímo k článku.

Další články z rubriky

Komentáře (1)

Datum Autor Nadpis
04. 02. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Astor Omlazující korektor 3v1 Lift Me Up

Astor Omlazující korektor 3v1 Lift Me Up

Stroj času pro vaši pleť!

Testy kosmetiky: Dekorativní | vydáno 02. 12. 2016

Naše tipy

Dnešní horoskop

Vodnář

03. 12. 2016 Horoskop Vodnář

Máš sedavé zaměstnání a nevíš, jak uvolnit zablokovanou páteř? Zkus jednoduché protahovací cviky nebo základní sestav... Celý horoskop

Karta dne

Paže pohárů
Máš před sebou úžasný den naplněný krásnými city, radostí a láskou. Setkání s dávným přítelem ti velmi příjemně změní pohled na život. Dávej pozor v případě, že jsi za...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Šikana, zlozvyky i rozchody aneb Nový týd...

No, podle nadpisu to nevypadá na moc veselý první adventní týden na Femině, ale rozhodně se nemusíš bát. Zas tak drsn...

Celý článek

Módní policie

TOPlist