PRAKTICKÉ TIPY PRO ADAPTACI DĚTÍ A RODIČŮ NA MATEŘSKOU ŠKOLU

• ne všechny děti a rodiče potřebují všechno;
• a ne každá mateřská škola může všechno nabídnout.

Vždy se musí nalézt optimální soulad mezi potřebami rodiny a možnostmi a koncepcí mateřské školy. Například je možné využívat podnětů, porovnávat nové zkušenosti se starými a na základě toho zdokonalovat vzájemný soulad…

Opatření na podporu dětí

• Při přihlašování nových dětí se obrysy jejich nohou nakreslí na karton, vybarví se, označí jménem a viditelně se v mateřské škole připevní jako symbol pro nově přicházející děti; „starší“ děti si mohou také zhotovit obtisky nohou a porovnat je s ostatními.
• Nové děti jsou zvány k návštěvám.
• Už při přihlašování dostane dítě symbol skupiny, do které bude chodit, jakožto znak příslušnosti k této skupině.
• Předměty, které vlastníma rukama zhotovili rodiče při některé úvodní akci, dostanou pro dítě s sebou.
• Dítě si může v mateřské škole vybrat nějaký předmět a vzít si ho s sebou; při nástupu do mateřské školy ho zase přinese zpět.
• Výrobky, které dítě při své návštěvě samo vytvořilo, dostane s sebou.
• Dítě s sebou dostane znak na své oblečení.
• Dítě s sebou dostane předměty, které zhotovily učitelky.
• Předměty, které zhotovily „staré“ děti, dostanou rodiče pro dítě s sebou.
• K přípravě „zbytku skupiny“ se uskuteční rozhovor ve formě dětské konference. Starší děti budou přiděleny jednotlivým novým dětem jako „patroni“, mají se v počáteční době starat o svého „svěřence“ a obeznámit jej s místnostmi, materiály, denním řádem, činnostmi a seznámit se stejně starými dětmi.
• Pořídí se fotografie nových dětí a připevní se v mateřské škole na viditelné místo – jako upozornění pro ty „staré“ a pro učitelky, kdo nový přijde v příštím roce do skupiny.
• Situaci nových dětí má být během fáze přechodu věnováno obecně více pozornosti.
• Musí se zorganizovat slavnostní zahájení a seznámit s ním rodiče.
• Dopisy s pozvánkami na různé akce se adresují přímo novým dětem.
Nabídka podpory pro rodiče
• Nabídnout rodičům informace o mateřské škole.
• Seznámit rodiče s řádem školy, který obsahuje i informace o koncepci mateřské školy.
• Uspořádat den otevřených dveří.
• Už od podání přihlášky zvát nové rodiče adresně na akce pořádané mateřskou školou a pozvat je na rodičovskou schůzku.
• Dát novým rodičům informace ještě před podáním přihlášky.
• Týden, kdy se podávají přihlášky, kombinovat s nabídkami akcí pro děti.
• Dát rodičům budoucích žáků příležitost k získání zkušeností s mateřskou školou prostřednictvím klubu pro rodiče s dětmi, v jehož rámci mohou přicházet v určitý den v týdnu do mateřské školy rodiče s dětmi, které se na vstup do této školy připravují. Rodiče si mohou se svými dětmi hrát v některé třídě nebo na školním hřišti. K dispozici je jim i některá z učitelek.
• Informační rodičovská schůzka začátkem školního roku.
• Po úvodní rodičovské schůzce mohou jít rodiče s příslušnými učitelkami do budoucích místností skupiny a mohou tam v užším kroužku pokračovat v rozhovoru.
• Užitečné informace mohou noví rodiče získat i ze školního časopisu, který mnohé mateřské školy vydávají.
• Na začátku školního roku se speciálně pro nové rodiče pořádají odpolední setkání. V malých skupinkách rodičů dětí ze všech skupin je možné reflektovat témata týkající se zvládání přechodu.
• Učitelka a další pracovnice si rozdělí péči o nové rodiče tak, aby nebyl nikdo „přehlížen“.
• Rozhovory s rodiči už 4 až 6 týdnů po vstupu do mateřské školy a vzájemné informování o situaci dítěte v mateřské škole a doma a rovněž o situaci rodičů.
• V předjaří: Na rodičovské schůzce vyslechnout zkušenosti nových rodičů.
• Spolupráce s tělovýchovnými jednotami, dětskými kroužky, se skupinami matek a dětí, s poradnami, lidovými školami umění atd. podporuje společenské propojení obce a také důvěrné sblížení nových rodin s mateřskou školou.

Ve venkovských oblastech, na vesnici, je situace zcela odlišná než ve městě. Zde už se rodiny zpravidla znají, vyskytuje se méně problémů s „novými“ rodiči a dětmi a informace o mateřské škole jsou všeobecně známé. Úměrně tomu tam má samozřejmě smysl jenom část z navrhovaných opatření.

Ukázka z knihy Poprvé v mateřské škole, nakladatelství Portál Odkaz na knihu a redakci

21.3.2005 12:00| autor: Patrik Kubas

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist