Femina.cz » Magazín » Wellness » Pitný režim

Pitný režim

Pitný režim

Magazín: Wellness | autor: Katka Landlová | vydáno 21. 04. 2008

Znáte to. Ráno sotva dopijete svůj ranní šálek čaje, sklenku vody si dopřejete při obědě a pak to doháníte večer. Celkově za den vypijete v lepším případě polovinu toho, co byste měli. Nedostatek tekutin však škodí tělu i mysli.

 

Naše tělo obsahuje 60% tekutin a každý den vyloučí asi tři litry, které mu musíme nějak nahradit. Část tohoto množství přijmeme s pevnou stravou, zbytek, v průměru 2 - 2,5 litru denně, musíme vypít.

 

Nároky se stupňují v létě, při pobytu v horkých a suchých prostorách, při sportování, ale i při horečnatých onemocněních a průjmech.

 

Nejběžnější potíže při nedodržením pitného režimu jsou bolest hlavy, únava a nesoustředěnost.

 

Pokud je váš organismus nedostatkem tekutin přinucen snížit množství tekutiny kolující ve vašem těle, zhoustne vám krev a zhorší se zásobování tkání kyslíkem. Jako první tím utrpí mozek, který je na zásobování kyslíkem velmi citlivý, a dostavuje se únava, podráždění a zhoršené vnímání.

 

Při omezeném příjmu tekutin organismus omezuje i jejich výdej. Méně vylučovaných tekutin znamená snížené vylučování škodlivých látek z organismu a možnost tvorby ledvinových kamenů. Kupodivu i třeba zhoršení revmatických potíží.

 

Právě tak omezení pocení znamená snížené vylučování škodlivých látek a nejen to. V tomto případě je asi důležitější nedostatečné ochlazování těla, které může vést až k přehřátí organismu a mdlobám. Ne nadarmo je první pomocí při úpalu přemístit postiženého do stínu a zajistit dostatek tekutin.

 

Dlouhodobou dehydrataci organismu a poruchu látkové výměny rozhodně nepodceňujte. Aby vás nepostihovaly podobné problémy, je důležité pít denně 2-3 litry vody, v letních dnech minimálně 3-4 litry, a to v rovnoměrných dávkách v průběhu celého dne, neboť i organismus potřebuje doplňovat tekutiny průběžně.

 

Nejvhodnější na pití je čistá voda, nejrůznější minerálky - s těmi to ale nepřehánět, ovocné a zeleninové šťávy a džusy - nejlépe ředěné vodou, nebo bylinkové čaje. Vynechte slazené nápoje a do pitného režimu nemůžete započítat ani alkohol, kávu a černý čaj, neboť organismus v konečném důsledky dehydrují.

Další články z rubriky

Komentáře (1)

Datum Autor Nadpis
12. 03. 2011 agad Dostatek tekutin (reakcí: 1)

Testy kosmetiky

Eucerin Krém na nohy UreaRepair Plus 10%

Eucerin Krém na nohy UreaRepair Plus 10%

Pro zdravou pokožku nohou a krásná chodidla!

Testy kosmetiky: Tělová | vydáno 24. 03. 2017

Naše tipy

Dnešní horoskop

Střelec

25. 03. 2017 Horoskop Střelec

Pokud tě trápí neshody s maminkou, tchýní, dcerou nebo kamarádkou, máš velkou příležitost urovnat veškeré spory se že... Celý horoskop

Karta dne

Paže pohárů
Někdo ve tvém okolí ti v pravý čas podá pomocnou ruku, stačí ji přijmout a dovolit, aby tě zachránil od strachu a pocitů viny. Blíží se k tobě nová láska nebo probuzen...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Femina v novém kabátku

Nový týden je tady a s ním také konečně po dlouhé zimě oficiálně přichází jaro. Také už se nemůžeš dočkat, až se přír...

Celý článek

Stojí za hřích

TOPlist