Femina.cz » Magazín » Wellness » Ozdravte si svůj jídelníček

Ozdravte si svůj jídelníček

Ozdravte si svůj jídelníček

Magazín: Wellness | autor: Vlaďka Trojanová | vydáno 18. 10. 2001

Naše strava přímo ovlivňuje naše zdraví. Tím, jak se mění náš způsob života, mění se i naše zvyklosti. Náš organismus se mnohdy nestačí těmto změnám přizpůsobovat. S tímto problémem je spojeno mnoho zdravotních rizik. Patří k nim zejména vysoký krevní tlak, srdečně-cévní onemocnění, cukrovka, vysoká hladina cholesterolu v krvi nebo obezita. Tato onemocnění maji jedno společné - málo pohybu a vysoký příjem energie.

To, co sníme, má pro náš organismus dvojí význam - příjem energie a příjem nutričních (výživově důležitých) látek. Obojí je pro náš organismus stejně důležité. Příjem energie je otázkou rovnováhy mezi množstvím jídla, které sníme a množstvím pohybu, který vykonáme. Příjem nutričně důležitých látek (bílkoviny, cukry,škroby, tuky, vlákniny, vody, vitamíny, minerály, stopové prvky) je problémem pestrého a zdravého jídelníčku. Toto jsou základní pravidla zdravého stravování: * jíme 5x-6x denně (snídaně, 2x svačina, obed večeře, případně druhá večeře) * jídla nevynecháváme a rovnoměrně je rozložíme do celého dne * po celý den přijímáme dostatečné množsvtí tekutin (nejlépe 3 litry denně) * při výběru vhodných potravin se řídíme zásadou, že žádné potraviny nejsou zdravé nebo nezdravé samy o sobě. Velmi záleží na množství jednotlivých potravin v jídelníčku i na tom, jak často je konzumujeme a jaký je způsob jejich přípravy. Největší podíl v jídelníčku by měly tvořit obilniny a luštěniny, následovány ovocem a zeleninou. V menším množství pak konzumujeme maso, ryby, mléčné výrobky a vejce a úlně minimálně nebo vůbec sladkosti. Pro "ozdravění" Vašeho jídelníčku se pokuste změnit Vaše jídelní zvyklosti a to tak, že: 1) Používejte co nejvíce ovoce a zeleniny - pokud možno při každém jídle (oblohy, saláty, zeleninová jídla) 2) Zvyšte podíl celozrnného pečiva a cereálních výrobků. Zkuste nahradit bílé pečivo celozrnným, loupanou rýží a luštěninami neloupanými, a zařadit do jídelníčku obiloviny - např. pohanku, ovesné a ječné vločky, jáhly. Jsou důležitým zdrojem komplexních sacharidů a vlákniny. 3) Omezte příjem tuků. Tuky by neměly v jídelníčku hradit více jak 30% energie, náš průměrný jídelníček jich bohužel obsahuje 35-38%. Příjem tuků můžeme omezit dvojím způsobem - jednak výběrem nízkotučných mléčných a masných výrobků a libových druhů masa, jednak omezením tuků přidávaných při přípravě jídel. 4) Omezte příjem jednoduchých cukrů. Rafinovaný cukr je jedinou potravinou, kterou můžeme vyřadit z jídelníčku bez újmy na zdraví. Pokuste se sladit čaj a nápoje medem, který obsahuje kromě cukrů řadu biologicky aktivních látek velmi vhodných pro Váš organismus. S pečením a vařením je to složitější. Je lepší změnit "koncepci" sladkých moučníků a nahradit energeticky bohaté buchty, koláče a koblihy (většinou obsahují hodně tuků) odlehčenými dezerty jako pudinky, mléčnými a tvarohovými krémy, želé apod. 5) Zařaďte do jídelníčku více rostlinných tuků. Zdrojů rostlinných bílkovin je celá řada, ale bohužel jsme si navykli pouze na čočku, případně hrách a sóju. Do jídelníčku lze zařadit fazole nebo cizrnu. Existuje také řada speciálních výrobků ze sóji, luštěnin i obilovin, které jsou velmi podobné masu nebo mléku. 6) Ideální je vypít za den alespon 3 litry tekutin. Mléko a polévka se nepočítá, jsou to jídla. Dostatek tekutin je nejlepší prevence nemocí ledvin, jater, únavy, bolestí hlavy i tvorby vrásek. Celkově platí, že pestrý a zdravý jídelníček je nejlepší prevencí únavy, špatné nálady, stárnutí i řady onemocnění.

Další články z rubriky

Komentáře (2)

Datum Autor Nadpis
16. 08. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
19. 06. 2011 anjelicicekk zdravšie (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Dermacol Dřevěná tužka na oči 12H

Dermacol Dřevěná tužka na oči 12H

Dlouhodobé krytí a intenzivní barvy...

Testy kosmetiky: Dekorativní | vydáno 20. 02. 2017

Naše tipy

Dnešní horoskop

Blíženec

21. 02. 2017 Horoskop Blíženec

Dnes je pro tebe víc než platné přísloví: spěchej pomalu. Nesnaž se vyřešit vše za každou cenu. Nic se nemá uspěchat ... Celý horoskop

Karta dne

Čtyři hole
Projekt, na kterém jsi pracovala, dosáhne úspěchu a nejen to, radostné dny můžeš očekávat také v dalších oblastech tvého života. Mír i harmonii jsi již vybudovala a te...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

PMS, hubnutí i průšvihy aneb Nový týden n...

Taky tak ráda soudíš všechny ty, kterým se povede nějaký kolosální průšvih? A je úplně jedno, jestli jde o nevěru, ka...

Celý článek

Módní policie

TOPlist