„Lagerfelda jsme nemuseli přemlouvat.“

Rozhovor se šéfem koncernu H&M, Rolfem Eriksenem.

V polovině září předvedla v Paříži firma H&M novou jarní kolekci navrženou Karlem Lagerfeldem. Pro světově největší oděvní řetězec je to první spolupráce s návrhářem Haute Couture.

Pane Eriksene, mám na sobě jednu část oděvu, která je od H&M. Která to je

Hm, nechte mě přemýšlet. Blůza.

Souhlasím. Líbí se vám

Ano, vypadá dobře, ale důležitější je, že se líbí vám.

Jako šéf firmy H&M jste musel takto odpovědet.

Ano, ale já mám módu skutečně rád.

Mě se ta blůza také libí, ale má to jeden háček. Koupila jsem si ji před dvěma týdny a od té doby okolo mě prošly čtyři ženy ve stejné.

Čtyři To je dost.

Právě. Není firma H&M koncem individualismu v módě

Já si myslím, že nyní už žádný individualismus není. My navrhujeme, prodáváme a kupujeme velmi podobné věci. Dám vám opačnou otázku. Je pro vás problém mít některé stejné věci jako ostatní ženy

Přirozeně. Pak si totiž připadám jak v uniformě.

V pořádku, ale já věřím, že ostatním ženám to nevadí. Musí jenom ty stejné věci kombinovat s jinými věcmi. Já si myslím, že individualismus je otázka osobnosti, nikoliv oblečení. Oblečení pouze trochu napomáhá. Kdo chce mít opravdu pouze jedinečnou módu, musí nakupovat Haute Couture.

U návrhářů Haute Couture kopírujete velmi rádi

Myslite

Ano.

S tím nesouhlasím. Minimálně v jednom. Kopírování není ilegální a já také nemohu vyloučit, že se to již v minulosti nestalo. Třikrát až čtyřikrát za celá ta léta. Kdybychom to dělali častěji byli bychom rychle z obchodu s módou vypadli. Máme více než 100 talentovaných návrhářů.

A přesto jste přizvali Karla Lagerfelda, aby navrhl vaši novou exkluzivní kolekci

Ano. Kolekce byla minulý týden představena veřejnosti a v polovině listopadu přijde do našich obchodů.

Jak jste dokázali přemluvit Karla Lagerfelda ke spolupráci

Již léta jsme přemýšleli o spolupráci s nějakým návrhářem. Naše obchodní oddělení pak přišlo s nápadem oslovit Lagerfelda a nebylo těžké ho přemluvit. Již dříve v různých rozhovorech přiznal, že má ducha a styl módy jakou H&M dělá, rád.

Bylo těžké s ním spolupracovat

Naopak. Spolupráce probíhala bez jakýchkoliv komplikací. Myslím, že styl jakým pracujeme ho velmi inspiroval a on samozřejmě inspiroval nás.

Kolik jste mu zaplatili

O něčem takovém nemluvíme, ale myslím, že spokojenost byla na obou stranách. Mohu vám ale uvést srovnání. Zaplatili jsme mu zhruba tolik, jako musíme zaplatit studiu Walta Disneye když chceme na trička natisknout Mickey Mouse.

Jste si jisti, že Lagerfeld je dobrý nápad Designové věci se hromadně nenosí

To mi nedělá žádné starosti neboť kolekce je velmi komerční, určená pro širokou veřejnost.

Prozraďte nám co nás čeká

Je to kolekce pro muže a ženy, 20 modelů pro ženy, 10 pro muže. K tomu množství doplňků. Více nechci prozrazovat. Přijďte se v půlce listopadu podívat do našich obchodů.

Hodí se Lagerfeld do cenové kategorie H&M

Ano, to je právě ta myšlenka, která za tím vším stojí – „Lagerfeld pro každého“. Jeho záměrem je, že design není otázka ceny.

Firma H&M upřednostňuje především cenově výhodnou módu. Váš zisk z obratu je 20%. Jak to jde

Máme minimálně téměř 60-tiletou zkušenost jak řídit módní koncern a kromě toho pracujeme s výhodně nízkými náklady. Nic neprodukujeme sami, ale spolupracujeme s dodavateli. 60% našich věcí je vyrobeno v Asii, 40% v Evropě.

To zní jednoduše.

Ale není to tak zcela.

Na každém rohu v každém větším městě v Německu je obchod H&M. V samotném Berlíně je dokonce 22 obchodů. Proč převzala firma H&M přesto dalších 10 obchodů firmy GAP

Veřte mi. My neotvíráme žádné obchody, když si nejsme jisti, že se vyplatí. Zákazníci v Německu nás mají rádi. Obchody jsou plné a proto stále otvíráme nové. Ostatně říkala jste 22 obchodů v Berlíně Ve Stockholmu je jich 40. To má Berlín před sebou dlouhou cestu.

Přestože firma H&M otevřela v minulém roce v Německu nové obchody, měla nárust pouze o 3%. Zara o 26%. Není tento španělský řetězec pro firmu H&M nebezpečným konkurentem

To se nedá srovnávat. Zara má v Německu mnohem méně obchodů a když na trhu začínáte od nuly, máte pochopitelně větší přírůstek.

www.hm.com

11.11.2004 4:50| autor: překlad Magdalena Rejhonová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist