Femina.cz » Magazín » Móda » H&M: obchod pro každého

H&M: obchod pro každého

H&M: obchod pro každého

Magazín: Móda | autor: Magdalena Rejhonová | vydáno 22. 10. 2004

Každý, kdo alespoň jednou v životě zavítal do obchodního domu H&M, pocítil jistě nemalé překvapení. Z oděvů z pestré nabídky této firmy, které jsou nejen moderní, nosivé a sexy, ale také cenově dostupné, si vybere opravdu každý.

Zakladatel této firmy Erling Persson si asi jen těžko dokázal představit, že jednoho dne bude jeho firma vlastnit přibližně tisíc obchodů v devatenácti zemích po celém světě.

Pan Persson založil firmu H&M v roce 1947, kdy si otevřel obchod s dámským oblečením na předměstí Stockholmu a nazval jej Hennes, což ve švédštině znamená její. Již od otevření měl pan Persson o svém obchodě jasnou představu. Chtěl prodávat oblečení, které by bylo elegantní, z dobrých materiálů a které by hlavně nebylo drahé. Vsadil na dobrou kartu a tato ideologie se mu časem vyplatila.

Snahou firmy H&M je zpřístupnit módní trendy a novinky z přehlídkových mol širší veřejnosti. V době rychlé módy, kdy se ve výlohách objevuje stále nové zboží, jsou obchody firmy H&M tím nejideálnějším zdrojem nejnovějšího oblečení, kde naleznete kolekce pro ženy, muže, mladé i děti.

Hlavním cílem této oděvní firmy je předkládat svým zákaznicím moderní zboží za ceny, jimž jen málokteré jiné obchodní značky mohou konkurovat. Ne nadarmo dostala tato módní firma přezdívku Ikea oděvního průmyslu.

Oblečení firmy H&M je navrhováno týmem přibližně stovky návrhářů, převážně žen. Tento tým vede jednašedesátiletá šéf-návrhářka paní Van den Bosch, která dohlíží na návrhy zhruba pěti milionů výrobků vyprodukovaných každoročně firmou H&M. Když paní Van den Bosh do této firmy v roce 1987 nastoupila, objednávalo se již navržené oblečení u jiných firem. Velká změna nastala ve firmě H&M na konci 80. let, kdy paní Van den Bosch přišla s nápadem vytvořit tým návrhářů za účelem navrhování vlastního oblečení.

Tento tým má za úkol nejen vytvářet nové modely, ale také sledovat módu z přehlídkových mol, televize, videoklipů a samozřejmě i ulice. Přitom všem však platí přísný zákaz jakéhokoli kopírování či použití nápisu, který by obsahoval vulgární nebo sexistické výrazy. Při navrhování nových oděvů se návrháři sejdou a společně diskutují nad tím, co by se zákaznicím líbilo a co by chtěly. Každá kolekce se navrhuje zhruba rok dopředu.

H&M si samozřejmě také hlídá a sleduje svoji konkurenci. Firma si může přizvat i „hvězdného“ návrháře, aby pro ni vytvořil jednu řadu kolekce. V letošním roce se této role zhostil návrhář Karl Lagerfeld, který pracuje nejen pro vlastní značku Karl Lagerfeld Galery, ale i pro módní dům Chanel a Fendi.

S ročním příjmem kolem šesti bilionů dolarů je firma H&M sice menší než její americký konkurent firma GAP, jejíž obrat se pohybuje okolo patnácti bilionů za rok, ale větší než její španělská konkurence značka Zara s ročním obratem zhruba čtyři biliony dolarů.

Velký podíl na úspěchu této firmy má i její neuvěřitelná rychlost výroby a dodání zboží do obchodů. Navrhnutý kus oblečení se z výrobní linky dostane do dvaceti dnů na ramínko či polici v obchodě. Jedině firma Zara je rychlejší. Ta je schopna oblečení vyrobit a dodat do čtrnácti dnů. Díky tomu může firma H&M rychle reagovat na nedostatek zboží a doplnit na trh výrobky, které se sice neobjevily v její nabídce, ale po kterých je velká poptávka.

Nové zboží je do obchodů firmy H&M doplňováno denně většinou mezi sedmou a devátou hodinou ranní. Zkušení zákazníci již vědí, že od každé velikosti se vystavují často jen dva kusy, a stane-li se, že medium velikost daného zboží je již vyprodána, objeví se druhého dne na pultech opět ve dvou kusech. Proto také zaměstnanci obchodů většinou doporučují svým známým přijít od úterý do pátku v dopoledních hodinách, tedy v době, kdy se zboží doplňuje.

V Čechách byl otevřen první obchod H&M v roce 2003 v nákupním centru Zličín. Dnes tyto obchody najdete i v centru v obchodním středisku Nový Smíchov a brzy již také v pasáži Myslbek.

Značka H&M se proslavila i svými reklamami, v nichž se často objevují známé osobnosti. Naposledy jsme v jejích kampaních mohli vidět známou modelku a bývalou manželku Micka Jaggra Gerry Hall nebo jeho dceru Jade Jagger a při uvedení kolekce navržené Karlem Lagerfeldem, která se v obchodech H&M objeví 12. listopadu, se objevil i sám velký mistr.

www.hm.com

Další články z rubriky

Komentáře (4)

Datum Autor Nadpis
22. 06. 2012 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
01. 09. 2011 goldie ... (reakcí: 0)
30. 08. 2011 xxkouckaxx + (reakcí: 0)
06. 07. 2011 Zuzana2403 Obchod pro každého (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Victoria´s Secret Fearless - tělové mléko

Victoria´s Secret Fearless - tělové mléko

Nechte se unést podmanivými tóny!

Testy kosmetiky: Tělová | vydáno 08. 12. 2016

Naše tipy

Dnešní horoskop

Váhy

08. 12. 2016 Horoskop Váhy

Nečekaně se dnes u dveří objeví návštěva. I když to nebude neoblíbená teta, nebude to ani nikdo z milých přátel. Ale ... Celý horoskop

Karta dne

Věž
Vše, co jsi až doposud vykonala, je v destrukci, situace, kterou jsi dlouho nemohla dořešit, bouchne jako sopka a její žhavá láva rozmetá všechno kolem tebe. Zničí vše...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Výklady karet, láska i Vánoce aneb Nový t...

Taky už tě tak stresuje, jak nezadržitelně se Vánoce blíží? Začínáš panikařit, protože ještě nemáš nakoupené všechny ...

Celý článek

Módní policie

Bydlete lépe s Living.cz

TOPlist