Femina.cz » Magazín » Hubnutí » Zhubnout, posílit tělo a být v pohodě? To všechno zvládneš s jógou

Zhubnout, posílit tělo a být v pohodě? To všechno zvládneš s jógou

Zhubnout, posílit tělo a být v pohodě? To všechno zvládneš s jógou

Magazín: Hubnutí | autor: Pavla Jelínková | vydáno 17. 11. 2016

Také si přeješ najít něco, při čem shodíš nadbytečná kila, vypracuješ si postavu a naladíš se na skvělou náladu? Že to nejde skloubit s jediným cvičením? Omyl! Vyzkoušej jógu a uvidíš, že nic není nemožné.

Jóga není žádný módní trend poslední doby, ale je skoro stařenkou. Je totiž stará více než 5000 let. Ale to jí neubírá na půvabu, zajímavosti a efektivitě. Ona jóga vlastně není jen pohyb, ale doslova umění, na něž ji pasovali v Indii, kde vznikla. Dodnes patří k nejtradičnějšímu stylu tělesného cvičení, které přináší nádherné uvolnění, vyrovnanost a pohodu. A hlavně také pružné a štíhlé tělo.

Rozmanitosti jógy

Existuje nepřeberné množství druhů jógy. V podstatě tolik druhů, kolik je cvičitelů. Ovšem jen pár jich je bráno jako oficiální. My osobně máme nejraději tyto: 

Hathajóga – patří k nejznámějším. Učí tě ovládat fyzické tělo, svaly a povzbuzuje kondici. Praktikování není jen o tom stoupnout si na karimatku a začít cvičit, ale předchází tomu pročištění organismu před samotným cvičením. Z hathajógy se dnes vymezily další poddruhy jako powerjóga nebo angravityjóga.

Kundalinijóga – dodá ti psychickou sílu, vytříbí mimosmyslové schopnosti jako  jasnovidění, jasnoslyšení, jasnovědění a jasnocítění.

Lajajóga – naučí tě být pánem vlastní mysli, posílí paměť a podpoří zapamatování si toho, co jsi kde slyšela, nebo četla.

Rádžajóga – vycvičí tvé nadsmyslové vnímání a posílí moudrost.

Samádyjóga – postupně tě zavede k nejvyššímu osvícení, díky ní dokážeš nahlédnout pod podstatu a smysl věcí, situací, jednání až do jejich přesahu života na zemi.

Karmajóga – je celá o rozpoznávání příčiny a následků jednání a z toho související karmy, pomáhá k její neutralizaci a odbourávání negativního v ní.

Bhaktijóga – chceš-li žít a jednat v lásce, je pro tebe to pravé, je totiž  jógou dobroty, lásky, vroucnosti.

Džnánajóga – nazývá se také cestou vědění, čili její podstatou je orientace na rozumovou stránkou člověka. Je považována za jednu z nejtěžších a nejnáročnějších cest jógy.

Mantrajóga – už z názvu vyplývá, o čem je - je to jóga založená na zpěvu Manter a využití jejích slabik i tónů k vyladění a pročištění jednotlivých čaker.

Jantrajóga – po hathajóze je to druhá jóga pohybu, kdy za pomocí pozic a pohybů v kombinaci s dechem se harmonizuje energie, která následně umožní mysli dosáhnout stavu relaxace a původní rovnováhy.

Tantrajóga – je technikou jógy žití života s láskou k sobě a partnerovi.  Žena a muž v tantře jsou spojenci, přátelé a milenci. 

Pružná a pevná s hathajógou

Ale dost teorie. Chceš mít pružné tělo a pevné svaly? Na to je ideální hathajóga, která je u nás asi nejvíc populární. A je považována za jógu pro každého - bez ohledu na věk i kondici. Jóga tě uvolní, posílí a dodá ti energii. Také pomůže ulevit při zažívacích obtížích i bolestech všeho druhu.

Podstatou hathajógy je kočičí pohyb, kdy protahování svalů evokující rozvláčné pohyby kočkovitých šelem, má za cíl zbavit tělo napětí. V jógovém cvičení se veškeré pohyby provádějí pomalu a soustředěně. To proto, abys při náznaku pocitu bolesti mohla ihned zastavit.

Velmi důležitá je kvalita a ne kvantita. Proto se nemusíš strhat a cvičit jednotlivé ásany (jógové pozice) 10x, ale postačí, když si dáš každou ásanu třeba jen 2x. Názvy ásan vycházejí z indického jazyka a mají pro našince docela krkolomné názvy - např. svíčka se řekne Sarvángaásana.

Můžeš si vybrat ze čtyř typů ásan:

  • inaktivní - k uvolnění svalstva
  • aktivní - zaměřené na určité svaly
  • statické – k posílení rovnováhy těla
  • dynamické - mění se během cvičení

Jak na to?

K hathajóze je ideální sestava jógových ásan podle tvého věku a zdraví. Taková, kde si protáhneš celé tělo. Jsou k mání sestavy určené na protažení některých části těla, na odbourání tuků, či úlevu od zdravotních potíží a také sestavy zacílené přímo na věkovou skupinu. Můžeš cvičit doma sama - podle online videí na netu, podle DVD a CD, anebo také podle nějaké dobré knihy o józe. A pokud ti to nestačí, zkus se přihlásit do některého kurzu jógy. Ke cvičení si pusť relaxační hudbu. Cvič na dostatečně tichém a větraném místě, ideálně na karimatce, ale klidně i na koberci nebo přeložené dece. Cvičit můžeš kdykoliv v průběhu dne, jen v dostatečném časovém odstupu od jídla. 

Kde všude můžeš cvičit a jak?

Věř nevěř, hathajógu lze praktikovat několikrát denně a to zcela nenásilně jako součást různých činností během dne.

  • Když se ráno probudíš - je moc příjemné protáhnout tělo vsedě směrem k chodidlům jako bys je chtěla uchopit.
  • V koupelně při čištění zubů – je prima střídavé protahování nohou, když si položíš jednu nohu na lavici nebo umyvadlo a nohu, na níž stojíš propínáš směrem dopředu i dozadu. Totéž pak udělej s druhou nohou.
  • Při česání vlasů –  předkloň se dopředu ve stoji s propnutými koleny a volným pohybem si česej vlasy.
  • Když vaříš -  v kuchyni při loupání brambor můžeš dělat dřepy, nebo si stoupat na špičky, když něco vytahuješ ze spíže a vrchní skříňky.
  • U jídla, na gauči, ale i u pracovního stolu doma či v kanceláři – procvič si hýžďové svaly tím, že je v sedu na židli zatínáš a povoluješ. 
  • Při jízdě autem a čekání na semaforu – dělej kliky rukama na volant tak, že krčíš pomalu paže v loktech a kladeš jimi odpor pohybu těla vpřed, dokud se hlava nedotkne volantu.  Stejně zvolna se pak vrať.
  • Také v letadle, autobuse, autě – je fajn uvolňovací cvičení s hlavou, když s ní zatlačíš proti opěradlu, chvíli tak zůstaneš  a pak položíš ruce na kolena a silně zatlačíš proti nim, jako bys chtěla vstát. Soustředěně napínej a povoluj jednotlivé skupiny svalů, hýbej rameny dopředu a dozadu.

Tak jednoduché to je! S těmito snadno zvládnutelnými cviky hathajógy můžeš docela dobře pečovat o své tělo, zdraví a pohodu. Pokud si to neumíš moc představit, tady máš super návod, jak začít: 

A že je jóga oblíbená nejen u lidí, ale i v živočišné říši, se přesvědč v naší fotogalerii! :-)

Foto zdroj: shutterstock.com, pinterest.com

Další články z rubriky

Komentáře (3)

Datum Autor Nadpis
31. 01. 2017 marketdolin slim (reakcí: 0)
13. 12. 2016 goldie ... (reakcí: 0)
11. 12. 2016 Viky17 - (reakcí: 0)

Testy kosmetiky

Dermacol Dřevěná tužka na oči 12H

Dermacol Dřevěná tužka na oči 12H

Dlouhodobé krytí a intenzivní barvy...

Testy kosmetiky: Dekorativní | vydáno 20. 02. 2017

Naše tipy

Dnešní horoskop

Rak

21. 02. 2017 Horoskop Rak

Nenuť se do nudných domácích prací, práce by ti nešla od ruky. Navíc bys stále něco hledala a ztrácela, takže bys měl... Celý horoskop

Karta dne

Čtyři hole
Projekt, na kterém jsi pracovala, dosáhne úspěchu a nejen to, radostné dny můžeš očekávat také v dalších oblastech tvého života. Mír i harmonii jsi již vybudovala a te...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

PMS, hubnutí i průšvihy aneb Nový týden n...

Taky tak ráda soudíš všechny ty, kterým se povede nějaký kolosální průšvih? A je úplně jedno, jestli jde o nevěru, ka...

Celý článek

Módní policie

TOPlist