Femina.cz » Magazín » Hubnutí » Zapomeňte na diety – IN je WELLNESS!

Zapomeňte na diety – IN je WELLNESS!

Zapomeňte na diety – IN je WELLNESS!

Magazín: Hubnutí | autor: redakce | vydáno 08. 07. 2008

Odborníci nás učí, jak si správně spočítat kalorie, odhalujeme tajemství energetického obsahu jednotlivých potravin a pečlivě sledujeme, jaký mají poměr tuku, cukru a bílkovin. Osvěta je potřeba, ale nemá smysl podléhat dietnímu šílenství, užitečnější je změnit filozofii života.


Zkrátka být ve fyzické i psychické pohodě. A o tom je WELLNESS.

Co je to wellness?

Termín wellness vychází z anglického spojení well-being, tzn. cítit se dobře, být v souladu sám se sebou, pěstovat kulturu těla, ducha a mysli. Jedná se o nové odvětví, které se zabývá čistě péčí o člověka a o jeho fyzické i dušení zdraví.  Abychom toho docílili, je potřeba harmonicky rozvíjet několik oblastí:


správná výživa
► optimální váha
► dostatek pohybu
► kontrola stresu


Cílem wellness je pomoci lidem, aby v dnešním moderním světě našli cestu ke kvalitnímu a plnohodnotnému životu. V první řadě tak, aby se cítili dobře a dále tak, aby co nejvíce zpomalili  proces stárnutí. Nikdo z nás se mu nevyhne, ale co je důležité, nemusíme jej na sobě pociťovat a nemusí být na nás vidět.

Co tedy způsobuje, že se cítíme unaveni, trápí nás nemoci a pociťujeme známky stárnutí? „Odpověď najdeme právě ve čtyřech oblastech wellness. Ještě před dvaceti lety jsme věřili tomu, že naše zdraví a délku života ovlivňuje především genetika a že se s předpoklady k jejich vývoji již rodíme a můžeme je sami ovlivnit jen minimálně. Poslední studie naopak dokazují, že z 80% můžeme své zdraví ovlivnit způsobem našeho života a správnou životosprávou,“ říká Michael Zima, zakladatel a prezident Wellness Clubu.
                                                                               
Správná výživa

Je obecně známo, že jedním z hlavních důvodů, proč si tělo ukládá zásoby tuku, je nevyvážená a nepravidelná strava. Kvalitní výživa dodávaná tělu každý den v pravidelných intervalech má vliv na dobrou kondici. Vědecky je navíc dokázáno, že zpomaluje proces stárnutí, pomáhá nám kontrolovat svou váhu po celý život a předcházet nemocem. Dobrou zprávou je, že pokud máte v pořádku výživu a váhu, je vaše tělo schopné se daleko lépe bránit negativnímu vlivu stresu.

Potrava je pohonnou látkou pro celý náš organismus. Z pohledu wellness bychom měli jíst zdravě, kvalitně a hlavně s požitkem. „Vybírejte si hlavní jídla a svačiny, které působí na váš organismus příznivě. Například čerstvé ovoce (nejlépe sezónní), zelenina a saláty si zachovávají svůj obsah živin - jsou takzvanými živými potravinami. Nezapomínejte na nejdůležitější jídlo dne – na snídani. Dejte přednost kvalitním cereáliím,“ radí Zima.

Při nesprávném složení stravy, ve které je nadbytek tuků a cukrů, zůstává potrava zbytečně dlouho v trávícím ústrojí. Zde dochází k nepřirozenému procesu, při kterém vznikají toxické látky, včetně nadýmání. Ve střevech se usazuje tzv. nestravitelný film, který zabraňuje řádnému vstřebávání živin. Do této skupiny patří rychlé občerstvení, polotovary apod. Tyto takzvaně mrtvé potraviny vám po nutriční stránce mnoho nenabídnou.

Čím lepší zdroj pohonných látek, tím vyšší je průměrná délka života. Důležitá je však také rozmanitost. Pomůže vám získat široké spektrum živin, které organismus ke své každodenní činnosti potřebuje. „Zpomalte a jídlo si řádně vychutnejte. Jíte-li rychle nebo ve stresu, dochází k narušení trávicího procesu i vstřebávání živin. Jak a kdy jíme, je stejně důležité, jako co jíme. Důležitější něž kvantita je kvalita,“ dodává Zima.

Optimální váha

 

Důležitý je poměr mezi tělesným tukem a tělesnou hmotou (kosti, svaly, orgány a tělní tekutiny). Tento poměr je velice individuální, proto je i optimální váha u každého jedince jiná. Optimální váhy dosáhne ten kdo dbá na rovnováhu mezi příjmem a výdejem energie. Jsou to jednoduché počty. Čím častěji diety držíte, tím máte menší šanci zhubnout. Tělo si brzy zvykne na kalorickou horskou dráhu a přestane na ni reagovat. Nemá smysl podléhat trendům a trápit se přísnými, často nezdravými dietami. S žen se pak stávají permanentní dietářky, mistryně v oboru „jo-jo efekt“ nebo v horším případě anorektické trosky. Důležité je změnit celý životní styl – zdravě jíst a zdravě se hýbat. Dlouhodobé hledisko hraje důležitou roli.

Dostatek pohybu

Pohyb prospívá naší tělesné zdatnosti i psychické odolnosti a je důležitou součástí wellness. Organismus potřebuje dostatek aktivity, aby veškerá jeho pohybová ústrojí byla v dobré kondici. Ale pozor! Nadměrným cvičením naopak dochází ke spotřebování zdrojů nezbytných pro normální růst, obnovu a udržování, a tím vzniká předčasné opotřebení kloubů a vaziva. „Najděte si sport, který vás baví – individuální nebo týmový. Pokud dáváte přednost domácímu prostředí, zvažte koupi fitness videa nebo DVD. Před cvičením nezapomínejte nejprve svaly zahřát a po cvičení zase protáhnout,“ doporučuje Veronika Sasková, Miss Wellness 2006.

Jak na stres? Relaxujte, regenerujte a spěte!

Každý den je náš organismus vystaven fyzickému i psychickému napětí. Výzkumy ukázaly, že úroveň naší celkové kondice je v úzké souvislosti s naší schopností vyrovnat se s tímto napětím neboli stresem. Je důležité vědět, že ve vypjatých situacích je organizmus zatížen a spotřebovává velké množství energie a živin. Nekompenzovaný stres pak nahlodává zdraví těla i ducha, proto je velice důležité vyhradit si čas na činnost nebo pobyt v prostředí, které nás uklidňuje a stresu zbavuje.

Velmi dobrým způsobem, jak zbavit organismus stresu po náročném dni, je udělat si chvilku pro sebe a relaxovat. Pohodlně se posaďte nebo si lehněte, zavřete oči, pomalu zhluboka dýchejte, pusťte si relaxační hudbu a nechte myslí procházet jen příjemné myšlenky. Žádná vyrušení, žádní dožadující se členové rodiny, jen vy a vaše pozornost soustředěná na štěstí a pohodu.

Mějte se rádi a hýčkejte se! Zajděte si na masáž, která zbaví vaše tělo i mysl napětí. Balzámem na rozháranou psychiku je kvalitní spánek. Dospělý člověk potřebuje denně asi 6 - 8 hodin spánku. Uléhejte před půlnocí a druhý den budete po klidném osvěžujícím spánku odpočatí a připravení na nový den.

Wellness v Antice a dnes

Wellness vychází z ideálů starověké Antiky - Kalokagátie - spojení krásy ducha a těla. Novodobé pojetí tyto principy spojuje a přenáší do našeho věku.

Wellness je moderním trendem, který se postupně stane nedílnou součástí života všech, kterým záleží na tom, aby se cítili dobře nejenom dnes, ale také až jim bude padesát, šedesát, sedmdesát nebo více let. Je to obor pro ty, kteří si uvědomují, že se o sebe musí starat celý život tak, aby později mohli svého života užívat naplno a nebyli závislí na péči lékařů. Sport a pohyb, regenerace, relaxace, odpovědnost za své zdraví, rovnováha mezi prací a životem, zájem uchopit život do vlastních rukou a vědět, co je pro mne nejlepší - to vše je součástí wellness.

Světoznámí ekonomové jako Paul Zane Pilzer mají zato, že obor Wellness představuje nejrychleji se rozvíjející obor pro následující desetiletí.

Další články z rubriky

Komentáře (0)

Tento článek ještě nikdo nekomentoval.

Testy kosmetiky

Astor Omlazující korektor 3v1 Lift Me Up

Astor Omlazující korektor 3v1 Lift Me Up

Stroj času pro vaši pleť!

Testy kosmetiky: Dekorativní | vydáno 02. 12. 2016

Naše tipy

Dnešní horoskop

Rak

04. 12. 2016 Horoskop Rak

Romantika a láska - tak by se dal shrnout tvůj dnešní den. Na zadanou doma čeká překvapení v podobě romantické večeře... Celý horoskop

Karta dne

Dva poháry
Máš před sebou nádherný den naplněný radostí a láskou. Přestože jsi sama, budeš velmi intenzivně řešit vztahy kolem sebe a také své srdíčko. Jestli toužíš po lásce, má...

Astroporadna - odpovídá Sára

astroporadna
  • Duchovno
  • Výklad tarotů
  • Magické obrázky
  • Andělské karty
  • Výklad pomocí kamenů
  • Partnerské vztahy
  • Aktivace čaker
Nech si poradit

Redakční blog

Redakční blog

Šikana, zlozvyky i rozchody aneb Nový týd...

No, podle nadpisu to nevypadá na moc veselý první adventní týden na Femině, ale rozhodně se nemusíš bát. Zas tak drsn...

Celý článek

Módní policie

TOPlist