Femina.cz » Magazín » Celebrity » Ben Whishaw - herec, kterého položí negativní recenze

Ben Whishaw - herec, kterého položí negativní recenze

Magazín: Celebrity | autor: Aneta K. | vydáno 30. 10. 2012

Nový Bondův vynálezce sice pořád vypadá jako anorektický člen britpopové kapely, ale už skoro dekádu patří k nejzajímavějším mladým hercům. Takovým, kteří zvládnou zahrát básníky, vrahy i Hamleta.

Většina lidí ho poprvé zaznamenala v roli nemluveného sociopata vraždícího dívky kvůli jejich vůni, hlavního hrdiny adaptace románu Parfém - Příběh vraha. Někteří šťastnější diváci ale v onom roce 2006 už jeho zranitelné oči, nezdravě hubenou postavu a nevyzpytatelný talent znali. Ti, co ho viděli na jevišti, zvlášť jako jednoho z nejmladších a taky nejlepších Hamletů. Na kontě měl taky už britskou cenu pro nejslibnějšího nováčka za svůj první větší film, Můj bratr Tom, kde hrál kluka zneužívaného svým otcem.

Podobné role bizarních asociálů zdeformovaných ošklivou minulostí se mohly zdát jeho osudem, ale jak poznamenal jeden renomovaný kritik, Whishawova tvářjde svou vlastní cestou a dává mu jako herci přístup k temnotě i ke světlu.“ I když se jim výsledný film moc nelíbil (jako třeba Návrat na Brideshead), málokdy kritici zapomněli pochválit Benův výkon.

Kromě talentu do svých rolí dává i spoustu odhodlání a snahy. Práce na sobě byla jeho odpověď i na prvotní odmítnutí. „Když jsem skončil střední školu, předpokládal jsem, že si najdu práci jako herec. Ale žádnou roli jsem nedostal. Tak jsem si řekl, že radši ještě budu trénovat a pak role přijdou,“ vzpomínal. Když hrál ve skvostné romanci Zářivá hvězda milované anglického básníka Keatse, načetl si celé jeho dílo.

Když se ho ale nějaký novinář zeptá na jeho tvůrčí metody, většinou je v rozpacích. „Hraní mě pohlcuje. Když pracujete s nějakou postavou, přinutí vás nahlížet na svět jinak,“ zní asi jeho nejsouvislejší vysvětlení, co ho na herectví přitahuje. Ben patří k umělcům, kteří jsou opravdu stydliví, neradi mluví o sobě a pochybují o svých schopnostech. Přesto takový nejistý mladík dokázal jen půl roku po herecké škole RADA, ve 23 letech, získat roli Hamleta od zkušeného režiséra Trevora Nunna. Hrál ho jako teenagera odcizeného od okolí a kritici na to dodnes vzpomínají.

Narodil se v říjnu 1980 ve vesnici ve východoanglickém hrabství Bedfordshire, vyrostl o hrabství vedle ve městě Hitchin, v rodině prodavačky parfémů a IT specialisty, s bratrem dvojčetem, které popisuje jako „většího, světlejšího a hezčího“.  Od dětství měl rád umění, a protože na střední škole byl dobrý divadelní kroužek, začal hrát. „Asi to mělo co dělat i s tím, že jsem chtěl zůstat v kontaktu se svou hravou, dětskou stránkou,“ říká.

Ve čtrnácti se dostal do divadelního souboru pro mladé. Než mu bylo šestnáct, dvakrát už hrál Hamleta a jednou přeživšího holocaustu. „Byl jsem od začátku hardcore.“ V soukromí už tak drsný není. Recenze radši nečte, protože negativní by ho položila. Rodina se prý o něj neustále strachuje. O soukromém životě nemluví. „Jako herec máte právo na soukromí a na tajemství. Nechápu, proč z herců děláme celebrity,“ myslí si.

Jako herec ovšem zábrany nemá a jeho křehký talent tak můžeme dosyta obdivovat na všech frontách. V kině teď jako nového vynálezce Q v poslední bondovce Skyfall a brzo i v Atlasu mraků. V televizi jako Shakespearova krále Richarda II. nebo brzo jako odvážného chytrého reportéra BBC v druhé sérii výborného dramatu The Hour. Na londýnském jevišti na jaře jako předobraz Petera Pana v nové hře Peter a Alice po boku Judi Dench.